Pojišťovny:V povinném ručení v pololetí stoupl objem i počet škod

19.09.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. září (ČTK) - Pojišťovny zaznamenaly v prvním pololetí v rámci povinného ručení více škod než ve stejném období loni. Také objem škod vzrostl v tomto období o několik procent. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími domácími pojišťovnami. Z objemu škod přitom částečně vycházejí pojišťovny při stanovení cen povinného ručení. Ty se prý pro příští rok budou pohybovat oběma směry, řidiči jezdící bez nehody budou u některých z nich zaplatí méně.

České pojišťovně v pololetí meziročně stoupl objem škod, které vyplácí za pojištěná vozidla, znovu o několik procent. Nejde jen o škody na zdraví a renty, ale také o rozsáhlé majetkové a ekologické škody a příspěvky na nejrůznější služby pro trvale těžce zdravotně handicapované, přestavby domů, ošetřovatelky, které čím dál tím častěji klienti po zranění využívají, řekla ČTK mluvčí pojišťovny Dagmar Koutská.

U Allianz počet škod z povinného ručení vzrostl asi o pět procent. Zatímco loni bylo nejméně motoristických škod díky mírné zimě v únoru, letos to bylo v dubnu, kdy panovalo dobré počasí. Objem škod se neustále zvyšuje a není závislý jen na počtu nehod. "Pokud nepozorný šofér porazí 30letého chodce, který skončí na invalidním vozíku a dožije se 80 let, bude mu pojišťovna vyplácet nemalé peníze během následujícího půlstoletí a v takovém případě může jít o částky se šesti i více nulami," dodal mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Také ČSOB Pojišťovně meziročně počet škod i celkový objem škod mírně vzrostl. O zhruba tři procenta počet škod a o pět procent objem plnění. Čeká podnikatelská pojišťovna ve srovnání se stejným obdobím loni zaznamenala navýšení nahlášených škod v povinném ručení o téměř pět procent. Náklady na pojistná plnění včetně zákonem stanovených rezerv stouply o 16 procent. Tento údaj však ovlivnila také skutečností, že ve sledovaném období vzrostl ČPP počet smluv podotkla mluvčí ČPP Renata Svobodová.

"Vývoj cen bude korespondovat s minulými lety. Někteří klienti, zvlášť ti, kteří nezpůsobili nehodu, budou mít povinné ručení levnější, jiní zaplatí srovnatelné částky, ti bourající si připlatí," uvedla Koutská. Na cenu sazby má vliv nejen objem motoru vozidla, ale i bonusy za jízdu bez nehody, stejně jako jejich bydliště, pohlaví i věk. Každá sazba je tak prakticky individuální. "Jisté je to, že dobří řidiči na tom budou cenově lépe než letos," poznamenala.

U ČPP lze v příštím roce podle Svobodové očekávat navýšení sazeb v souvislosti s vývojem nákladů na pojistná plnění, a také kvůli novým faktorům, k nimž patří například nově úhrada hasičskému záchrannému sboru v případě zásahu u dopravní nehody.

Na nárůstu objemu škod v posledních letech se velkou měrou podílí především škody na zdraví a ušlý zisk, připomněl analytik společnosti AWD ČR Lukáš Buřík. Tento trend bude podle něj pravděpodobně pokračovat, protože objem vyplácených náhrad za škody na zdraví se bude přibližovat vyspělé Evropě. Dá se očekávat, že pojišťovny budou na tento trend reagovat a přizpůsobovat tomu své sazebníky, odhadl.

Pojišťovny zveřejňují pravidelně každý rok nové sazby povinného ručení na přelomu října a listopadu. Je to z historického důvodu, protože většina řidičů měla dříve smlouvy uzavřené k 1. lednu. Nyní to ale už platí jen pro zhruba čtvrtinu celého trhu. Povinné ručení poskytuje nyní 15 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy je stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru nebo dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK