Kolik Čechů je finančně gramotných?

11.11.2010 | , Studentskefinance.cz
STUDENT - NEPOUŽÍVAT


V nedávném průzkumu ČSOB zmapovala finanční gramotnost v ČR. Výzkum odhalil, že 22 % Čechů je vysoce finančně gramotných a 8 % jsou „finanční nemluvňata“.

Rozsáhlý průzkum na téma „Finanční gramotnost“ společně s výzkumnou agenturou STEM/MARK realizovala ČSOB. Průzkum probíhal od července do září 2010 a vyplynulo z něj, že celkem 61 % osob se solidně orientuje v oblasti financí a ekonomiky, přičemž nejlepší znalosti respondenti prokázali v oblasti makroekonomiky a pojištění. Více než pětina Čechů je vysoce finančně gramotná. Co to ale znamená být finančně gramotný?


Co to je finanční gramotnost?


Vláda schválila letos schválila tzv. Národní strategii finančního vzdělávání. Podle tohoto dokumentu je finanční gramotnost definována takto: Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace.

Finanční gramotnost pak podle národní strategie jako správa osobních/rodinných financí zahrnuje tři složky:

  • Peněžní gramotnost představují kompetence nezbytné pro správu hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi a dále správu nástrojů k tomu určených (např. běžný účet, platební nástroje apod.).
  • Cenovou gramotnost představují kompetence nezbytné pro porozumění cenovým mechanismům a inflaci, např. porozumění principu „ceny peněz“ v čase.
  • Rozpočtovou gramotnost představují kompetence nezbytné pro správu osobního/rodinného rozpočtu (např. schopnost vést rozpočet, stanovovat finanční cíle a rozhodovat o alokaci finančních zdrojů) a zahrnuje i schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska.


Pouze 8 % dotazovaných jsou „finanční analfabeti“


Průzkum se zaměřil na 6 hlavních oblastí (účty, platební styk, úvěrové produkty, spořicí a investiční produkty, pojišťovací produkty a makroekonomika) a dále z něj vyplynulo, že 31 % osob má alespoň základní znalost finanční oblasti a pouze pro 8 % dotazovaných je svět financí zcela neznámý.

Zatímco největší znalosti prokázali respondenti v pojištění a makroekonomice, nejhůře na tom byli v oblasti spoření a investic. „Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě. Nejlepšího výsledku dosáhli respondenti překvapivě v oblasti pojištění amakroekonomiky,“ komentuje výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.


Pozor na rizikové skupiny obyvatelstva


V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že podíl tzv. zranitelných (starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem.


Polovina domácností by bez hlavního příjmu nevydržela déle než 3 měsíce


Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně.

Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplňuje Ondřej Škorpil z ČSOB.

Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení, který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.

Autor článku

Lukáš Pololáník

Články ze sekce: STUDENT - NEPOUŽÍVAT