Tržby deseti největších obchodních řetězců loni mírně vzrostly

28.04.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. dubna (ČTK) - Tržby deseti největších tuzemských obchodních řetězců loni po předchozím poklesu mírně vzrostly z 308 miliard korun v roce 2009 na 309 miliard korun. První pozici si loni v Česku udržela německá obchodní skupina Schwarz, do které patří hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl. Předběžné údaje zveřejnila analytická firma Incoma GfK a časopis Moderní obchod. V roce 2009 se celkové tržby deseti největších obchodníků meziročně snížily o zhruba čtyři miliardy korun.

"V meziročním srovnání jde o stagnaci, či jen velmi mírný nárůst, což odpovídá celkové situaci v maloobchodě," komentoval loňské tržby analytik Incoma GfK Zdeněk Skála. Češi jsou kvůli hospodářské krizi při nakupování opatrnější a stále častěji využívají akční nabídky, takže nakupují méně a za nižší ceny. "Přesto nelze označit situaci na trhu za vážnou. Zdá se, že největší dopad ekonomické krize již byl překonán a přestože se zatím nedá hovořit o jednoznačném růstovém trendu, trh zřetelně směřuje k zotavení," podotkl Skála.

Pořadí prvních osmi největších obchodníků podle tržeb se loni nezměnilo. První byly hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do skupiny Schwarz a ve srovnání s rokem 2009 zvýšily odhadované tržby o 1,5 miliardy korun na 60 miliard korun. Druhá byla německá skupina Rewe ČR, kterou tvoří supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market. Její tržby se zvýšily z 51,3 miliardy korun v roce 2009 na 52,7 miliardy korun. Třetí pozice připadla společnosti Tesco Stores ČR, která podle odhadu Incoma GfK loni zvýšila tržby o dvě miliardy korun na 45 miliard korun.

Čtvrtá byla společnost Ahold, do které patří supermarkety a hypermarkety Albert, jejíž odhadované tržby se v roce 2010 meziročně snížily o miliardu korun na 42 miliard korun. Pátá velkoobchodní společnost Makro Cash & Carry ČR loni vykázala pokles tržeb o tři miliardy korun na 33,6 miliardy korun. Šesté místo připadlo hypermarketům Globus, jejichž tržby vzrostly z 26,3 miliardy korun v roce 2009 na 27 miliard korun.

Mezi významné tuzemské obchodníky patří také síť bezmála tří tisíc družstevních prodejen COOP, jejichž celkové tržby loni podle Incoma GfK klesly z 27,2 miliardy korun v roce 2009 na 25,9 miliardy korun. Pokud by měly družstevní prodejny jednoho vlastníka, tak by jim na loňském žebříčku deseti největších obchodníků připadlo sedmé místo.

Počet prodejen největších obchodních řetězců se loni meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1599. Například diskontní řetězec Lidl na tuzemském trhu otevřel sedm nových obchodů a na konci loňského roku jich provozoval 220. Počet prodejen Tesco vzrostl ze 135 na 149 a diskontních obchodů Penny Market o pět na 329. Nejvíce obchody loni v ČR disponovala skupina Rewe, která měla celkem 529 supermarketů Billa a diskontních prodejen Penny Market.

Hypermarkety jako hlavní nákupní místo potravin v závěru roku 2010 podle průzkumu Incoma GfK uvedlo už 43 procent českých domácností, zatímco o rok dříve jich bylo 40 procent. Preference diskontů se loni zvýšily meziročně o jeden procentní bod na 25 procent. Opačný trend vykázaly supermarkety, jejichž obliba se v loňském roce snížila meziročně o dva procentní body na 15 procent. Podíl malých prodejen loni stagnoval na 15 procentech.

Tržby v tuzemském maloobchodě včetně motoristického odvětví loni podle Českého statistického úřadu meziročně vzrostly o jedno procento po poklesu o 4,3 procenta v roce 2009. Na celkový vývoj měly loni vliv především vyšší tržby v motoristickém segmentu. Loni v prosinci ale sezonně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel klesly meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v ČR

Pořadí Skupina/firma Počet prodejen 2009 Počet prodejen 2010 Tržby v mld. Kč (vč. DPH) v roce 2009 Tržby v mld. Kč (vč. DPH) v roce 2010 1. Schwarz ČR (Lidl/Kaufland) 306 315 58,5 60,0* 2. REWE (ČR) (Billa, Penny Market) 520 529 51,3 52,7*

3. Tesco Stores ČR 135 149 43,0 45,0*

4. Ahold Czech Republic (Albert) 279 279 43,0 42,0*

5. Makro Cash&Carry ČR 13 13 36,6 33,6 6. Globus ČR 14 14 26,3 27,0 7. Geco Tabak 225 233 17,2 17,7 8. Spar ČR (Interspar) 36 37 13,8 13,3 9. OBI ČR 29 30 9,2 9,0*

10. Peal - - 9,5 8,9

* - odhad Incoma GfK

Zdroj: Incoma GfK, Moderní obchod

Tržby družstevních prodejen COOP

Počet prodejen 2009 Počet prodejen 2010 Tržby v mld. Kč (vč. DPH) v roce 2009

Tržby v mld. Kč (vč. DPH) v roce 2010

2924 2794 27,2 25,9

Zdroj: Zdroj: Incoma GfK, Moderní obchod

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK