Tchibo už pociťuje dopady drahé kávy, čeká pokles zisku

28.04.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Hamburk 28. dubna (ČTK) - Společnost Tchibo, která je největší pražírnou kávy v Německu a jedním z nejvýznamnějších zpracovatelů kávy i ve světovém srovnání, už začíná pociťovat dopady růstu cen této komodity. Firma kvůli konkurenci nemůže vyšší náklady v plném rozsahu přenést na spotřebitele, a na letošní rok proto počítá s poklesem zisku.

Tchibo se neobchoduje na burze, a nemusí tak zveřejňovat výsledky hospodaření. Majitelem firmy je skupina Maxinvest AG, jejíž ředitel Thomas Holzgreve řekl, že podnik už v únoru zvýšil ceny na maloobchodním trhu v Německu o deset procent. Tchibo prodává také oděvy a další nepotravinářské zboží.

Cena kávy arabica se dnes na termínových trzích vyšplhala nad 3,03 USD za libru (asi 109 Kč/kg) a je nejvyšší za posledních 34 let. K růstu cen v poslední době hodně přispívá napjatá rovnováha mezi nabídkou a poptávkou a zčásti také vyšší zájem investorů. Tchibo ale tvrdí, že růst cen silně podporují spekulace.

Tchibo sídlí v Hamburku, postupně ale expanduje na východ Evropy. Působí už v Polsku, České republice, Maďarsku, Rusku a Turecku. Hlavní aktivity má vedle Německa také v Rakousku a Švýcarsku. Cílem firmy ve střednědobém výhledu je zvýšit podíl zahraničních tržeb ze současných asi 22 procent na zhruba 30 procent.

Firma loni téměř zdvojnásobila provozní zisk (EBIT) na 288 milionů eur (asi 6,9 miliardy Kč). Kvůli rostoucím cenám komodit bude letošní zisk patrně pod loňskou úrovní, ačkoliv Holzgreve řekl, že by to nemuselo být o mnoho. Záležet bude na vývoji cen ve druhém pololetí. Letošní tržby se ale mohou vyšplhat nad loňskou úroveň 3,4 miliardy eur.

K růstu zisku loni přispěla úspora nákladů a také zefektivnění prodejní sítě v Německu. Firma tam prodala asi 300 prodejen, nyní jich tam vlastní zhruba 820.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK