Jak zřídit a provozovat vlastní e-shop

12.09.2011 | , Finance.cz
FIRMY


Každý zájemce o zřízení vlastního e-shopu by si měl hned na začátku dobře rozmyslet, co bude ve svém e-shopu prodávat a jak se bude jeho nabídka lišit od ostatních.

Internetové obchody se rojí jako houby po dešti a jejich obliba, a tím i podíl na celkových prodejích zboží a služeb rychle roste. Přesto, ale také právě proto by si však každý zájemce o zřízení vlastního e-shopu měl hned na začátku dobře rozmyslet, co bude ve svém e-shopu prodávat a jak se bude jeho nabídka lišit od toho množství ostatních.

Díky internetu je nabídka okamžitě viditelná po celém světě, ale stejně tak je možné si ji okamžitě srovnat s nabídkou ostatních. Pokud jste výrobcem nebo dovozcem nějakého produktu, bude vaše postavení podstatně jednodušší, protože máte svůj unikátní produkt. Ale ani „obyčejní obchodníci” nejsou bez šance. Důkazem toho je fakt, že u „tradičního zboží” na internetu uspěly převážně nové firmy, které se na on-line obchod specializovaly, nad tradičními kamennými prodejci. Největší světový e-shop Amazon je jasným příkladem. Pokud je tedy vaše rozhodnutí založit si e-shopu pevné, je čas pustit se do práce.


Systém e-shopu


Na českém trhu je široká nabídka hotových e-shopových řešení, která umožní rozjet e-shop v podstatě v řádu hodin. Řešení typu FastCentrik, Shoptet nebo OxyOnline jsou k dispozici za rozumný měsíční poplatek a základní funkce jednoduchého e-shopu plní velmi dobře. Nevýhodou samozřejmě je, že takové obchody si jsou podobné jak vejce vejci a nabízejí málo speciálních funkcí.

Pokud máte v internetovém obchodování vyšší ambice a navíc potřebujete, aby byl váš e-shop propojen s vaším firemním informačním systémem, budete se muset zamyslet nad investicí do e-shopu a jeho úpravami na míru. I zde je nabídka flexibilních systémů velmi široká a na trhu existuje dost kvalitních dodavatelů. Pokud se trochu vyznáte v programování, můžete použít i některý z open-source systémů, jako je například Magneto.


Jak budou mí zákazníci platit


Součástí hotových e-shopů je i základní nabídka platebních metod, tedy v podstatě možnost zaplatit dobírkou anebo předem bankovním převodem. Dobírka je tradičně nejpoužívanější platební metodou, při níž zákazník platí doručovateli za zboží metodou z ruky do ruky.

Nejenže je to však metoda nejdražší, ale v mnoha ohledech pro e-shop nevýhodná, protože je tu vždy určité procento nakupujících, kteří si zboží nevyzvednou. U platby předem tento problém odpadá, ale zase je potřeba při čekání na příchozí platbu příslušné zboží rezervovat, a to tak neefektivně čeká ve skladě i v případě, kdy platba nakonec nedorazí a objednávka se zruší.

Kdo nakupoval v zahraničních e-shopech, platil v drtivé většině případů kartou. Platba kartou je okamžitá, a odstraňuje tak obě nevýhody předchozích metod – zboží je možné okamžitě odeslat a zákazník si ho jistě odebere, protože už ho zaplatil. Problém je v malé důvěře nakupujících v zadávání údajů platební karty na internetu a také v tom, že klienti českých bank mají obvykle možnost on-line transakcí na své kartě zablokovanou a museli by si ji u své banky aktivovat.

Jako ideální se tak jeví služby platebních agregátorů, které zajišťují platby pro e-shopy pomocí internetového bankovnictví českých bank. Při použití těchto „platebních tlačítek” zákazník na e-shopu vybere svou banku a pak pohodlně zautorizuje platbu v prostředí internetového bankovnictví své banky, kterému důvěřuje. Příkladem takové služby je Platební tlačítko AGMO.


Jak nalákat zákazníky – SEO, PPC a další triky


První zklamáni novopečeného internetového obchodníka nastává v okamžiku spuštění e-shopu. Jste na internetu, ale nikdo vám do obchodu nechodí a nenakupuje. Internet je jako město s nekonečným počtem ulic. Aby si bloumající chodci našli cestu do vaší ulice, je potřeba pro to něco udělat. Tady nastupují vědy internetové reklamy a SEO (search engine optimization –optimalizace pro internetové vyhledavače) a PPC (pay-per-click – reklama s platbou za prokliky). Propagace na internetu je svébytná disciplína, a pokud už nevlastníte stránku s velkou návštěvností (což může být situace výrobců, kteří na svých stránkách teprve zřizují e-shop), měli byste se i zde poradit s odborníky.


A z e-shopu nám vypadla první objednávka


Logistika, tedy skladování zboží, jeho kompletace a rozesílání zákazníkům, je nakonec nejhmatatelnějším důkazem, že váš e-shop začal fungovat. Majitel e-shopu zpočátku zvládá tyto služby obsluhovat sám ze svého skladu v kuchyni nebo garáži. První nával objednávek před Vánocemi nebo první dovolená brzy prověří funkčnost tohoto řešení.

Naštěstí i tady je možnost svěřit tuto činnost profesionálům. Než se tedy rozhodnete postavit si svou vlastní halu na křižovatce u dálnice, seznamte se s nabídkou firem, které logistiku pro e-shopy zajišťují. Obvykle platíte jen tu část skladu, kterou v daném období skutečně používáte, a místo pevné mzdy svým zaměstnancům platíte cenu za odbavení každé jednotlivé zásilky. Někteří poskytovatelé takové služby, jako třeba ComGate, vám dají k dispozici on-line systém, ze kterého svůj sklad ovládáte od svého pracovního stolu, případně se systém vašeho e-shopu přímo propojí se skladem a na logistickou část svého e-shopu můžete přestat myslet úplně.

Autor článku je jednatelem společnosti Agmo. Agmo

Autor článku

Vít Hejlek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY