finance.czZprávy

Kubáň: Český smartphone banking postrádá invenci

 

Český smartphone banking patří ve srovnání se zahraničím k lepšímu průměru, nijak však neoslňuje úrovní invence. Po funkční stránce se většinou jedná o běžný internet banking převlečený do kabátu aplikace pro chytrý telefon, uvedl Michal Kubáň, ředitel společnosti Softec CZ, v rozhovoru pro Finance.cz.

 

Finance.cz

 

Náš rozhovor bych začal trochu provokativní otázkou. Je dnes pro banku ostudou nemít v nabídce službu smartphone banking; nebo jsou ostudou aplikace pro chytré telefony, které dnes nabízí české banky?
Neřekl bych, že nemít smartphone banking nebo aplikace pro chytré telefony je ostuda. Je to spíše otázkou strategie a pozice banky na trhu. A také jednoduché kalkulace – mám nebo nemám významný počet klientů vybavených chytrým telefonem, navíc využívajících internetové bankovnictví? Dovedu si proto představit, že pro některé banky může být tento distribuční kanál stále ještě postradatelný. Nicméně díky vývoji penetrace chytrými telefony a inovacím, které se stávají součástí života klientů, předpokládám, že je otázkou blízké budoucnosti, kdy jej budou muset nabízet všechny banky.


Proč je pro banku smartphone banking důležitým distribučním kanálem a proč by do něj měly chtít investovat?
Existují dva možné pohledy. Prvním může být snaha banky zaujmout inovací, novinkou, něčím šikovným a moderním, snaha oslovit speciální skupinu uživatelů – zejména mladé lidi hledající trendy a cool řešení a služby, popř. fandy moderních technologií. Druhým pohledem je projev vyspělosti banky a kráčení s dobou, nezaostávání za konkurencí. V obou případech jde o konkurenční boj o klienty. Na jedné straně stojí nové, nízkonákladové banky, které chtějí klienty přilákat, na straně druhé pak zavedené tradiční banky, které se snaží své klienty udržet. Smartphone banking vytváří pro banku příležitost, díky které mohou svůj kmen klientů rozšířit. V případě zaostání za konkurencí ovšem riskují i jeho ochuzení. Proto by měly mít zájem do rozvoje těchto technologií investovat a smartphone banking zařadit do své distribuční strategie.


Na kolik využívají současné aplikace potenciál chytrých telefonů?
Český smartphone banking patří ve srovnání se zahraničím k lepšímu průměru, nijak však neoslňuje úrovní invence. Po funkční stránce se většinou jedná o běžný internet banking převlečený do kabátu aplikace pro chytrý telefon. Banky proto nabízejí převážně jen běžně dostupné informace (kurzovní lístky, produktové nabídky a sazebníky, aktuality), pasivní správu účtu (kontrola zůstatků, výpisy) a základy aktivní obsluhy (platební příkazy, správa kreditní karty). Díky integrovanému GPS většina bank nabízí také možnost vyhledání nejbližších bankomatů a poboček. Některé z nich ve vývoji pokročily méně, jiné více. Ojediněle se lze již setkat i s možností sjednat si přes mobil schůzku na pobočce, dobít kredit na mobilní volání nebo si nechat spočítat úvěr. Registruji i první vlaštovku v revolučním způsobu zadávání platebních příkazů – pouhým zmáčknutím spouště fotoaparátu – Česká spořitelna takto umožňuje hradit složenky. Takže k vaší otázce: současné aplikace ještě zdaleka nevyužívají potenciál chytrých telefonů.


Které služby běžně dostupné v zahraničí chybí?
Tuzemské banky oproti zahraničí neposkytují pokročilejší možnosti smartphone bankingu. Zajímavá je například obsluha všech finančních produktů klienta v jedné aplikaci. Může se jednat o správu hypotečních nebo jiných úvěrových produktů, dále různých pojištění, správu investic a podporu aktivního obchodování na burzách. Vyšší komfort uživatelům chytrých telefonů přináší také jejich vestavěné inteligentní funkce – třeba lokalizační služba pro vyhledání partnerského obchodníka, nabízejícího výhodný nákup pro klienta banky nebo v daném čase na daném místě happy hours partnerské restaurace pro výhodnější pozdější oběd. Bezkontaktní technologie v zahraničí již dnes umožňují převod peněz mezi účty dvou různých lidí bez nutnosti zadávání bankovních údajů. Jedná se o person-to-person služby. Co u nás rovněž chybí je integrace finančního plánování do běžného prostředí chytrého telefonu. Dnes je zcela běžné, že nám telefon slouží i jako osobní asistent – máme v něm poznámky, kontakty, připomínky, e-maily, fotogalerie… Nebude proto překvapením, když v něm brzy najdeme určitou formu osobního bankéře, který nás v reálném čase informuje o finanční situaci či o platebních možnostech v případě, kdy uvažujeme o větší investici či dražším nákupu. V integrovaném a známém prostředí chytrého zařízení (např. v Kalendáři) pak klient uvidí i historii svých transakcí, může předvídat a kontrolovat data významných úhrad nebo evidovat trvalé příkazy. Jde tak o skutečnou banku v kapse.
 

Jsou některé země vyloženě dále?
Ano, jsou. Třeba ve Spojených státech, Japonsku a ve Skandinávii jsou již dnes běžně dostupné některé z výše popsaných služeb pokročilého smartphone bankingu. Díky značné popularitě šeků mají ve Státech lidé možnost proplácet je pouhým naskenováním – nafocením kamerou telefonu. V zahraničí je rovněž kladen velký důraz na grafické zpracování aplikace a na jednoduché a komfortní ovládání. Je tam proto zcela běžné například finanční prostředky mezi dvěma účty přesouvat pouhým přetáhnutím grafického ukazatele na obrazovce, nebo potřesením telefonu ukládat finance na spořicí účet. Překvapivě pozitivním zjištěním je úroveň a dostupnost služeb smartphone bankingu v některých částech Afriky. Všeobecně slaběji rozvinutá infrastruktura a nižší úroveň tradičního bankovnictví tak otevřela prostor pro rozvoj tohoto typu distribučního kanálu.


Když půjdeme od prostředí, které vidí uživatel, k technologiím. Jsou mezi českými bankami velké rozdíly, nebo se dá říci, že jde z hlediska technologií o velmi podobné aplikace?
Základním rozlišovacím faktorem je to, zda se jedná o nativní aplikaci pro konkrétní operační systém chytrého zařízení, tedy iOS nebo Android, nebo o jiné provedení. Například přizpůsobení internetového bankovnictví pro obsluhu z chytrého telefonu nebo tabletu. Banky si však málokdy tyto aplikace vyvíjejí samy, využívají k tomu specializované firmy. Každá z nich přistupuje k dílu, zejména v případě nativní aplikace, jinak. Někde je důraz kladen na modularitu a opakovanou použitelnost, protože výrobce aplikaci nabízí coby produkt pro vícero bank, jinde je zase aplikace postavena bance na míru a je úzce propojena s jejími centrálními systémy. Technologie pro vývoj mobilního softwaru však dávají stejný základ pro konstrukci aplikací chytrých telefonů. Proto si dovolím tvrdit, že se technologicky jedná o podobné aplikace, ačkoliv se mohou lišit formou zpracování. Rozdíly mezi bankami tedy nejsou nijak zásadní.


Jak je to s úrovní bezpečnosti smartphone bankingu oproti internet bankingu? Třeba u přihlašování do aplikace vím z vlastní zkušenosti, že u jedné banky stačí zadat PIN, u druhé probíhá přihlašování pomocí loginu a hesla…
Já nevnímám zásadní rozdíl mezi principy bezpečnosti internet a smartphone bankingu. V obou případech platí podobné zásady. Stejně jako u běžného počítače či notebooku tak i u chytrého telefonu nebo tabletu je zapotřebí pravidelně aktualizovat operační systém, nepoužívat nezabezpečené anonymní bezdrátové sítě, nastavit si pro přístup k službám silná hesla. U chytrého telefonu je navíc bonusem ochrana antivirovým programem, ačkoliv primární bezpečnost zde pramení zejména ze zdravého úsudku a zásady instalovat do zařízení pouze bezpečné a ověřené aplikace (většinou rozeznatelné tím, že jsou v aplikačním marketu uživateli hodnoceny).  Bezpečnější určitě bude autorizace celým přihlašovacím jménem a heslem, ideálně pak ještě doplněná o potvrzování každé transakce PIN kódem. Na druhé straně je otázkou, nakolik bude pro uživatele praktické při každé drobné transakci procházet takto vyčerpávající bezpečnostní lustrací. Ideální je rozumná míra bezpečnosti, např. časově vymezená platnost jednoho přihlášení do banky, které se při delší nečinnosti samo ukončí. Pak už jen autorizace transakcí, kde podobně jako u bezkontaktních NFC plateb, není do určité částky a počtu operací nutné zadávání PIN kódu. Vše je tedy otázkou rovnováhy mezi uživatelským komfortem a bezpečností a uživatel by mohl mít v tomto ohledu možnost určité volby.


Máte nějakou radu pro uživatele, čeho se z hlediska bezpečnosti při používání smartphone bankingu vyvarovat?
Základní radou je opatrnost. Jednoduše si nenechte svůj mobil ukrást. Tím, přirozeně, zásadně omezíte možnosti nepovolané osoby manipulovat s vaším smartphone bankingem. Jelikož ke krádežím telefonů a počítačů i navzdory opatrnosti přece jen dochází, je dobré chránit smartphone banking alespoň jednoduchým PIN kódem, popřípadě mít nainstalovanou aplikaci, která umožní vymazání obsahu telefonu přes internet na dálku (tzv. remote kill). Rovněž nedoporučuji instalovat do mobilu podezřelé aplikace nebo operační systém telefonu modifikovat (u iPhone tzv. jailbreak, u Androidů tzv. rooting).

A dotaz na závěr, jak vidíte budoucnost v této oblasti? Vidíte nějaké zřetelné trendy?
Nárůst počtu chytrých zařízení je nezadržitelný. V prodejích už chytré telefony “válcují” ty klasické. Ne každý uživatel, samozřejmě, využívá všechny jeho funkčnosti. Stejně, jako se nenaplnilo očekávání z dob zavádění internet bankingu, že jeho příchod povede k zavírání kamenných poboček, tak se nedá očekávat, že by za pár let všichni používali jen smartphone banking a do banky přestali chodit. Přesto věřím, že pro mnoho uživatelů se stane důležitým nástrojem a pravděpodobně i podpoří další rozvoj bankovních služeb. Samotné trendy u smartphone bankingu povedou k zavedení již zmiňovaných nových chytrých funkcí – úhrada složenek a faktur pomocí fotoaparátu, bezkontaktní převody a platby, lepší lokalizace, osobnější finanční poradenství a plánování a další. Nejúspěšnější přitom budou ty banky, které se nejvíc přiblíží představám klientů o ergonomii a jednoduchosti uživatelského prostředí.

Děkuji za rozhovor, Tomáš Skolek, Finance.cz

Sdílení a tisk
 
Komentář

Deset případů, kdy nemáte nárok na daňové slevy

Včera  | Petr Gola

Daňové slevy výrazným způsobem snižují daňovou povinnost. Uplatnění daňových slev však není automatické, musí být splněny...

„Věčný“ student žádal o výživné. U soudu neuspěl

29.7.2014  | Zbyněk Drobiš

Ústavní soud v nedávné době posuzoval případ přelétavého studenta střední školy žádajícího určení výživného, který poměrně...

Počet případů snížení či odnětí nemocenského se meziročně zvýšil

28.7.2014  | Redakce

Od začátku roku do konce června 2014 provedli pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení (OSSZ) 74 692 kontrol dodržování...

Zdanění práce dle rodinné situace

28.7.2014  | Petr Gola

Celkové zdanění práce celé rodiny se může významně lišit. Záleží na výši příjmu, počtu daňových slev a nezdanitelných...

Co týden dal? Firmy nesouhlasí s dalším růstem minimální mzdy

25.7.2014  | Lukáš Pololáník

Podle Svazu průmyslu a dopravy firmy a podnikatelé s dalším růstem minimální mzdy o 700 korun na 9200 korun nesouhlasí. Hospodářská...

Pět případů, kdy odejít do předčasného důchodu

25.7.2014  | Petr Gola

Předčasný důchod je nižší než řádný důchod. Krácení za předčasnost je poměrně citelné. Přesto jsou situace, kdy je předčasný...

Téměř každá druhá firma se potýká se zpronevěrou

24.7.2014  | Redakce

Největším problémem, který řeší téměř každá druhá firma, je zpronevěra neboli krádež majetku. Více než třetina se pak...

Pojďme se dohodnout o vině a trestu

24.7.2014  | Zbyněk Drobiš

Trestní řád již delší dobu upravuje nový právní institut, a to dohodu o vině a trestu. Každý z nás se může v životě dostat do...

Práce za nižší mzdu nebo předčasný důchod?

23.7.2014  | Petr Gola

Mít adekvátní finanční ohodnocení v předdůchodovém věku není snadné. Někdy finanční ohodnocení neodpovídá získaným...

Čeští zákazníci neznají rizika nákupu spotřebního zboží

23.7.2014  | Redakce

Z výsledků průzkumu "Známe rizika nákupu spotřebního zboží?" vyplývá, že čeští zákazníci nejsou dostatečně...

Kolik platíme za kWh plynu?

22.7.2014  | Jana Poncarová

Topná sezóna je dávno za námi. Plynové kotle odpočívají, aby se s chladnými podzimními dny zase pustily do práce. Plynové sporáky...

Jak na výdajové paušály v roce 2015?

21.7.2014  | Redakce

Projde-li novela zákona o daních z příjmů úspěšně legislativním procesem, pak budou od příštího roku všechny výdajové paušály...

Firmy a OSVČ s dluhy nesplňují podmínky pro veřejné zakázky

21.7.2014  | Petr Gola

Pro řadu firem a živnostníků jsou veřejné zakázky velmi významným zdrojem příjmů. Jednou z kvalifikačních podmínek pro účast na...

Co týden dal? Máme první českou virtuální měnu

18.7.2014  | Roman Müller

Tento týden ve čtvrtek byla vydána první česká virtuální měna s názvem Czech Crown Coin (CZC). Jde o měnu, která umožní platby přes...

Vyplatí se při aktuálních nízkých sazbách desetiletá fixace hypotéky?

18.7.2014  | Jan Kruntorád

Úrokové sazby hypoték jsou aktuálně na historických minimech. Že je ideální doba si hypotéku vzít právě nyní, je slyšet ze všech...

Kam bezpečně uložit finanční rezervu?

18.7.2014  | Gabriela Kraváčková

Aktuální úrokové sazby spořicích účtů nikoho neoslní. I přesto mají tyto produkty nepopiratelné výhody – nabízejí alespoň...

Výši platu v top managementu ovlivňuje vzdělání a osobnost manažera

17.7.2014  | Redakce

Mít vysokoškolské vzdělání a znalosti z praxe v dnešní době již na dobrou manažerskou pozici nestačí. Důležitá je i samotná...

Odstupné a důchod. Novinky pro rok 2015

17.7.2014  | Petr Gola

Při splnění zákonných podmínek má zaměstnanec při ukončení pracovního poměru nárok na odstupné. Při výplatě odstupného je...

Vyplatí se nákup automobilu na CNG?

16.7.2014  | Redakce

Vozidel poháněných CNG jezdí podle nejnovějších statistik po českých silnicích přes 7 200, do konce roku jich bude dokonce 8 000....

Jak vysoké daně platí firmy ve světě?

16.7.2014  | Petr Gola

Nízké daně podporují podnikání. Trendem ve vyspělých členských zemích OECD je snižování daně z příjmu pro firmy. Za posledních 10...

Pojištění proti úpadku cestovních kanceláří

15.7.2014  | Lucie Urválková

Povinné pojištění cestovních kanceláří pro případ úpadku platí již řadu let. Toto krytí má ochránit klienty v případě, že...

Nový občanský zákoník: Uznání dluhu

15.7.2014  | Zbyněk Drobiš

V dnešním článku se zaměříme na uznání dluhu a jeho vymezení v novém občanském zákoníku. Ať jste již věřitelem nebo dlužníkem,...

Nová zelená úsporám zjednoduší administraci a poskytne více peněz

14.7.2014  | Redakce

Ministerstvo životního prostředí upravilo podmínky programu Nová zelená úsporám. Dochází k navýšení příspěvku na projekt a ke...

Před dluhy do důchodu neutečete

14.7.2014  | Petr Gola

Někteří zaměstnanci, kteří mají problémy se splácením svých úvěrů a půjček, přemýšlí o odchodu do předčasného důchodu....

Co týden dal? Deficit státního rozpočtu by měl být 100 miliard Kč

11.7.2014  | Lukáš Pololáník

Ministr financí očekává, že státní rozpočet skončí díky dobrému vývoji v prvním pololetí na konci roku v deficitu 100 miliard Kč,...

Jak investovat do světových akcií?

11.7.2014  | Gabriela Kraváčková

Chtěli byste investovat do akcií, ale nevíte, které vybrat? Základním stavebním kamenem portfolia mohou být nejvýznamnější světové...

Znalost produktů a pojmů v pojišťovnictví v ČR je stále na nedostatečné úrovni

10.7.2014  | Lucie Urválková

KOMENTÁŘ | V lednu letošního roku vstoupil v účinnost nový občanský zákoník, který s sebou nese řadu změn upravující vztah mezi...

Výdajový paušál: Ano či ne?

10.7.2014  | Petr Gola

Řada osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) přemýšlí, zdali stanovit výdaje paušálem či nikoliv. Odpověď není...

Brigády na poslední chvíli: roste zájem o hlídání dětí i manuální práce

9.7.2014  | Redakce

Podle aktuálních statistik inzertních novin ANNONCE a portálu ANNONCE.cz zájem o brigády zhruba pětinásobně převyšuje nabídku....

České domácnosti ztrácejí zájem o změnu dodavatele energií

9.7.2014  | Jana Poncarová

Již několik let si mohou české domácnosti svobodně vybrat energetickou společnost, od které budou nakupovat elektřinu i plyn. Zatímco...

Prázdná obydlí během dovolené: Jen třetina lidí se bojí vloupání

8.7.2014  | Redakce

Minimálně jednou do roka jezdí na dovolenou 92 % Čechů, jen třetina z nich se ale bojí vloupání a vykradení. Obyvatelé českých...

Platební rozkaz: Kdy použít a jak se bránit

8.7.2014  | Zbyněk Drobiš

Platební rozkaz je jedním z druhů rozhodnutí soudu, které může věřiteli usnadnit vymožení jeho pohledávky. Kdy je vhodné jej...

Ekonomická krize byla důsledkem mravní bídy, tvrdí odborník

7.7.2014  | Martin Holoubek

KOMENTÁŘ | Pojem finanční krize a následná hospodářská recese je nedílnou součástí obchodního i finančního světa od roku 2008....

Deset omylů ohledně rodičovského příspěvku

7.7.2014  | Petr Gola

Rodičovský příspěvek je velmi významnou státní dávkou. Finanční zajištění mladých rodin v Česku je při mezinárodním srovnání...

Co týden dal? Aktivní důchodci získají zpět slevu na dani

4.7.2014  | Roman Müller

Vláda schválila návrh na slevu na dani pro pracující důchodce a na zvýšení slev za druhé a třetí dítě o 200 a 300 korun měsíčně....

Plány Evropské unie mohou zvýšit ceny za volání

4.7.2014  | Redakce

Plán Evropské unie zrušit do konce roku 2015 roamingové poplatky v členských zemích by mohl mít podle odborníků řadu skrytých...

Kolik stojí rada finančního profesionála?

4.7.2014  | Gabriela Kraváčková

V evropských zemích se můžete setkat se dvěma způsoby odměňování finančních poradců – provizním a placeným přímo klientem. V...

Franšíza: Jistější vstup do podnikání

3.7.2014  | Redakce

Osvědčeným značkám věří podle odborníků stále více podnikatelů. Během posledních čtyř let se v České republice zvýšil počet...

Když zaměstnavatel neplatí povinné odvody za zaměstnance

3.7.2014  | Petr Gola

Za výpočet a odvod sociálního a zdravotního pojištění za zaměstnance je zodpovědný jejich zaměstnavatel. Zaměstnanec nemůže být...

Navrhovaný zákon klienty cestovních kanceláří neochrání

2.7.2014  | Redakce

Cestovní kanceláře jsou ze zákona povinny se pojistit pro případ úpadku. Chrání tím své klienty před dopady vlastního neúspěšného...

Jak vysoké platí Evropané daně?

2.7.2014  | Petr Gola

V členských zemích EU je celkové zdanění (měřeno % k HDP) vyšší než v mimoevropských zemích. Jedním z důvodů je propracovanější...

Třetina klientů bank není spokojena se způsobem řešení jejich stížností

1.7.2014  | Redakce

Za poslední rok se s žádostí o řešení nějakého problému na banky obrátilo v České republice 27 % jejich klientů, celosvětově pak 34...

Jak se v létě ochladit bez drahé klimatizace?

1.7.2014  | Jana Poncarová

Klimatizaci nemusíte? Je drahá a není vám z ní dobře? Vedro v interiéru ale umí napáchat neplechu – potíte se, přepadá vás...

Čtvrtina firem v Česku zkouší štěstí v novém odvětví

30.6.2014  | Redakce

Stále více firem na českém trhu zjišťuje, že odvětví, v němž působí, není nafukovací, a chtějí-li dále růst, musí se...

Sazba daně z příjmu u nízkých a vysokých mezd v Česku a ve světě

30.6.2014  | Petr Gola

Zaměstnanci s nižší měsíční mzdou odvedou na dani z příjmu v porovnání se svojí hrubou mzdou méně než zaměstnanci s vyšší...

Co týden dal? Odnětí licence WPB Capital nabylo právní moci

27.6.2014  | Lukáš Pololáník

Družstevní záložna WPB Capital nesměla na základě předběžného opatření ČNB již od loňského května přijímat nové vklady a...

Sedláček: Trh s diamanty se vyznačuje vysokou cenovou stabilitou

27.6.2014  | Roman Müller

Dlouhodobé průměrné zhodnocení u tzv. investičních diamantů se pohybuje mezi 6 až 18 %. Jsou samozřejmě diamanty, které mají...

Etické chování není ve vedení firem samozřejmostí

26.6.2014  | Redakce

Až 18 procent finančních profesionálů se setkalo s neetickým jednáním vedení firmy v oblasti financí, přibližně každý desátý z...

Jak fungují podílové fondy?

26.6.2014  | Gabriela Kraváčková

Přemýšleli jste někdy o tom, co se děje s vašimi penězi v podílovém fondu? Na úspěšnost fondu má zásadní vliv portfolio manažer a...

Povinnost hradit pojistné na sociální zabezpečení po ukončení studia nevzniká

25.6.2014  | Redakce

Absolventi, kteří po skončení studia nezačnou pracovat nebo se zaregistrují na úřadu práce, nemají povinnost platit pojistné na...
Zobrazit související aktuality
zavřít
Přihlášení

Zapomněl jsem heslo