Obří kontrakt na servis vozů MHD uzavře Plzeň se Škodou v květnu

27.04.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Smlouvu na zakázku století, údržbu a servis vozů na 29 let a stavbu depa, vše za 12 miliard Kč, podepíše Plzeň se sdružením kolem Škody Transportation v květnu. Zastupitelé zakázku století odhlasovali ve čtvrtek 30 ze 40 hlasy. Musí být podepsána nejpozději do 3. června, protože po tu dobu je platná nabídka, řekl ČTK ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD).

 

Už 3. května zasedne rada města, která plní funkci valné hromady Plzeňského městské dopravního podniku (PMDP), stoprocentně vlastněného městem. "Posvětí včerejší akt zastupitelů a zadá úkoly představenstvu; 9. května zasedne představenstvo PMDP a začne plnit kroky, aby dopravní podnik smlouvu se Škodou uzavřel," dodal. Poté bude ještě podepsána smlouva mezi sdružením pěti firem Škoda City Service a městem, které dá ručitelský závazek za projekt.

Šéf Škodovky Josef Bernard ve čtvrtek městu nabídl zkrácení servisu z 29 let na deset let a převedení nového depa na město už v roce 2017 bez nároku na další finanční kompenzace. "Tyto věci nemohou být řešeny v současné smlouvě, protože by to byla její zásadní změna a tím bychom porušili podmínky výběrového řízení," uvedl Zrzavecký. Radnice si do konce roku nechá zpracovat ekonomický i právní model upraveného projektu.

"Stali bychom se sice dříve vlastníky, což bylo jedno z hlavních rizik, že to po celou dobu bude vlastnit někdo jiný a může zkrachovat. Ale my bychom ten nastavený model vlastně otočili a platili řekněme hypotéku. Ale pak jim to musíme pronajmout," uvedl. PMDP by převzala depo do majetku, ale začal by tvořit obrovské odpisy a město by mu muselo dávat více peněz na úhradu ztráty. A nájem by pak Škodovka promítla do ceny služby. Pro město to pak může být méně výhodné, dodal.

Sdružení firem převezme servis vozů MHD včetně 240 zaměstnanců PMDP a postaví depo za 1,6 miliardy Kč. Podle zastánců projektu ušetří Plzeň přes dvě miliardy korun oproti tomu, pokud by stavěla depo sama a o vozy se nadále staral PMDP. Podle odpůrců je kontrakt příliš dlouhý. Upozorňují, že takto rozsáhlý PPP projekt v ČR neexistuje.

Plzeň má platit 240 milionů Kč ročně za servis, dále bude hradit splátky za stavbu depa. Autobusové a trolejbusové depo v centru je v havarijním stavu a vozy se tam nevejdou. Tramvaje by zatím zůstaly na Slovanech, ale Škodovka nabídla, že pro ně má místo. Moderní depo s novými halami na čtyřech hektarech chce zprovoznit v březnu 2014.

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK