Splašky z šestnáctitisícového města tekly začátkem února do řeky 56 hodin. Stalo se tak po té, co tehdejší provozovatel čističky, firma WWTP DKNL, přerušila čištění kvůli sporu o ceny s dvorskou radnicí. Firma WWTP DKNL ve správním řízení vedeném krajským úřadem dostala v minulých dnech pokutu 250.000 korun, proti níž se může odvolat. Kraj nadále vede správní řízení i s majitelem čistírny, firmou Evorado Import.
ČIŽP za údajné porušení vodního zákona uložila městu, jež je vlastníkem kanalizací, pokutu 300.000 korun. Soukromá firma VAK, která kanalizace a vodovody provozuje, dostala pokutu 100.000. Město i VAK se odvolaly. Ministerstvo 25. května rozhodlo, že město ani VAK za zjištěné poškození životního prostředí neodpovídají. "Šlo o velmi neobvyklý a složitý případ s mnoha subjekty. Rozhodnutí ministerstva a jeho právní názor respektujeme," řekl Klingr.
Podle rozborů splašky zvýšily v řece hodnoty amoniakálního dusíku téměř dvojnásobně nad normu. Hodnoty fosforu se dostaly na hranici limitu. Ostatní z desítky sledovaných parametrů kvality vody limity nepřekročily a řeka se s celou situací podle správců povodí vyrovnala relativně dobře.
Dvorská čistička původně patřila textilce Tiba a vedle vod z textilky čistila hlavně městské splašky. Textilka čističku v roce 2005 prodala firmě Evorado Import, která v dubnu ukončila smlouvu s firmou WWTP DKNL. O provozování či koupi čističky měla zájem dvorská radnice, majitel si však vybral jako nového provozovatele společnost LITAVE.
I s firmou LITAVE se město pře o cenu čištění. Firma městu za poslední čtyři dny měsíce dubna poslala fakturu na 483.000 korun, což by znamenalo 3,6 milionu korun měsíčně. "Vzhledem k tomu, že faktura není podložena kalkulací, byla vrácena zpět," uvedlo vedení radnice na webu města. Radnice podle nařízení vodoprávního úřadu z roku 2005 platila firmě WWTP DKNL 1,67 milionu Kč měsíčně. "Do narovnání vztahů mezi WWTP a LITAVE ohledně plateb za čištění se město rozhodlo složit finanční prostředky do soudní úschovy," uvedla radnice s tím, že se s oběma subjekty snaží jednat a předejít opětovnému uzavření čistírny.
Zdeněk Rychtera dr



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
