Prodej řezaného tabáku roste na úkor cigaret

25.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Prodej řezaného tabáku v Česku roste zatímco trh s cigaretami loni stagnoval a letos v prvním čtvrtletí klesal, vyplývá z informací, které ČTK poskytly přední tabákové koncerny. Hlavním důvodem tohoto vývoje je podle výrobců tabákových produktů nižší cena doma ručně balených cigaret oproti hotovým. Dříve tradiční domácí značky kuřiva jsou navíc z trhu vytlačovány levnými značkami, které jsou převážně z dovozu.

 

"Podle odhadů Philip Morris ČR a.s. zůstal celkový trh v České republice mezi roky 2010 a 2011 v zásadě stabilní v objemu 21,1 miliardy cigaret," řekla ČTK členka představenstva lídra domácího tabákového trhu Andrea Gontkovičová.

Trh s řezaným tabákem ve stejném období vzrostl o 22 procent. "Cenová citlivost vede spotřebitele k přechodu od vyráběných cigaret k jemně řezanému tabáku, který požívá daňových, a tím i cenových výhod," uvedla Gontkovičová. Trend potvrzuje také Vratislav Janda z konkurenční firmy British American Tobacco (BAT). "Ano, prodeje řezaného tabáku nám rostou rychleji než prodeje cigaret," sdělil ČTK.

Podle Gontkovičové se daňové zvýhodnění u ručně balených cigaret oproti průmyslově vyráběným pohybuje od 50 do 70 procent. Jak dnes ČTK řekl dlouholetý kuřák Libor Čecháček, 20 doma balených cigaret jej vyjde zhruba o necelou třetinu levněji než krabička levných cigaret. Dříve byl prý cenový rozdíl ve prospěch řezaného tabáku ještě výraznější.

Střední a prémiové kategorie cigaret jsou v Česku daněny více než levné značky s cenou pod 70 korun za krabičku. Mimo jiné proto roste poptávka po levných cigaretách z dovozu, zatímco u tradičních domácích značek, jako jsou Start, Sparta a Petra, je trend opačný.

Nejprodávanější značkou v levném cenovém segmentu i celkově na tuzemském trhu je v současnosti Red&White z produkce Philip Morris s více než desetiprocentním podílem, druhými nejprodávanějšími jsou cigarety značky Viceroy z portfolia BAT.

Cena cigaret a tabáku v následujících dvou letech poroste. Celkově by měla být krabička cigaret ve srovnání s nynějším stavem v roce 2014 dražší zhruba o čtyři koruny. Vláda před týdnem totiž schválila novelu zákona o spotřebních daních, která právě u tabákových výrobků zvyšuje spotřební daň. V roce 2013 by měla cena krabičky cigaret stoupnout zhruba o dvě koruny a v roce 2014 o další dvě koruny. Spotřební daň se u tabákových výrobků zvýšila na základě novely již od letošního roku. Růst spotřební daně MF odůvodňuje požadavky EU.

Philip Morris odhaduje, že v prvním čtvrtletí celkový cigaretový trh klesl o 2,9 procenta na 4,6 miliardy cigaret. Obchodníci se v závěru loňského roku předzásobili a krabičky s novými vyššími cenami se na trhu pohybují teprve od března až května.

Podle Českého statistického úřadu tuzemská spotřeba cigaret v letech 2007 až 2010 klesla takřka o 14 procent na 2028 kusů na osobu za rok.

Podle průzkumu Eurobarometr z konce května v současnosti v Česku kouří 29 procent lidí starších patnácti let. Podle něj se tak ČR v tomto směru řadí mírně nad průměr Evropské unie, který činí 28 procent. Nejméně kuřáků je ve Švédsku (13 procent), nejvíce naopak v Řecku (40 procent).

Spotřeba cigaret na obyvatele a rok: Rok 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Cigarety Ks 1893 2192 2243 2275 2338 2345 2107 2071 2028

Zdroj: ČSÚ

Autor článku

aktualita  

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK