Jak změnit dodavatele a ušetřit tisíce korun ročně?

15.08.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Nikdo z nás nechce za elektřinu nebo plyn platit víc, než skutečně musí. Trh s energiemi je již několik let liberalizovaný a působí na něm více než 25 dodavatelů elektřiny nebo plynu. Je to podobné jako v případě jiných služeb – spotřebitel si může vybrat dodavatele, který mu nabídne nejzajímavější cenu nebo produkt.

Počet změn dodavatele energie začal růst především v minulém roce, kdy k novému obchodníkovi s elektřinou přešlo podle údajů Operátora trhu s elektřinou (OTE) přes 374 200 domácností a dodavatele plynu změnilo přes 333 000 domácností. Letos s největší pravděpodobností počet přechodů ještě naroste, zejména u elektřiny – od počátku letošního roku do konce července změnilo dodavatele elektřiny již téměř 229 000 domácností.

Kolik změnou dodavatele ušetříte?

Hlavním důvodem, proč domácnosti dodavatele mění, je úspora financí na platbách za energie. Kolik peněz domácnost přechodem k levnějšímu obchodníkovi ušetří, záleží především na objemu odebírané energie. Platí totiž, že čím vyšší spotřeba, tím větší je úspora.

Domácnost, která elektřinu používá na svícení a napájení běžných elektrospotřebičů, ušetří změnou dodavatele řádově několik stokorun ročně. Zajímavější bude přechod k levnější energetické společnosti pro zákazníka, který elektřinu používá na ohřev vody nebo vytápění. V takovém případě se může úspora vyšplhat na několik tisíc korun ročně. Podobné úspory je možné dosáhnout i v případě změny dodavatele plynu.

TIP: Kolik ušetří změnou dodavatele konkrétní domácnost?

Postup, jak změnit dodavatele energie

Změna dodavatele elektřiny nebo plynu je zdarma a domácnost má právo změnit obchodníka s energií jednou za půl roku. Administrativa spojená se změnou dodavatele není složitá a většina dodavatelů vše vyřídí za vás. Zpravidla stačí prostřednictvím webového formuláře nebo e-mailu kontaktovat energetickou společnost a kromě smlouvy o sdružených dodávkách energie podepsat také plnou moc, kterou jí poskytnete právo vypovědět smlouvu u vašeho stávajícího dodavatele.

Při vyplňování smlouvy vás mohou překvapit některé kolonky. Jde například o údaje o spotřebě, výši záloh, číslo místa spotřeby nebo EIC odběrného místa. Vše potřebné najdete na vyúčtování, resp. na smlouvě od vašeho stávajícího dodavatele.

Jak vybrat nového dodavatele?

  1. Spočítejte si úsporu financí na internetových kalkulačkách (například http://kalkulator.eru.cz/).
  2. Nehleďte pouze na finanční úsporu, ale pozorně si pročtěte také obchodní a smluvní podmínky dodavatele. Nevynechejte ani ustanovení napsaná drobným písmem. Pozornost věnujte především dalším možným skrytým poplatkům (aktivační, sankční) nebo délce výpovědní lhůty (u smluv na dobu určitou je výpovědní lhůta zpravidla 3 měsíce, ale někteří dodavatelé ji mohou mít delší).
  3. Zajímejte se o různé slevy, bonusy a služby, které dodavatel nabízí. Ověřte si jejich skutečnou výhodnost.
  4. Projděte si diskusní fóra na internetu a zjistěte si reference na konkrétní dodavatele.
  5. Nikdy nepodepisujte smlouvu na nátlak podomního prodejce mezi dveřmi. Vše si nechte projít hlavou, zjistěte si výši úspory u nezávislých zdrojů (např. webových kalkulaček).

Za jak dlouho budete moci odebírat levnější elektřinu nebo plyn záleží především na délce výpovědní lhůty u stávajícího dodavatele (zjistit ji můžete snadno ze smlouvy). U smluv uzavřených na dobu neurčitou bývá zpravidla stanovena tříměsíční výpovědní lhůta. Komplikovanější situace může nastat u smluv uzavřených na dobu určitou. Dodavatelé vám za jejich předčasné vypovězení mohou naúčtovat sankční poplatek, který může dosáhnout až několika tisíc korun.

Před několika měsíci vstoupila v platnost novela energetického zákona, která přinesla několik pozitivních změn pro odběratele energie. Jedna z nich se týká právě délky výpovědní lhůty. Když dodavatel zvýší cenu elektřiny nebo plynu, může od něho zákazník odejít nejpozději 10 dnů před tím, než nové ceny nabudou účinnosti. Pokud ovšem změnu ceníku neoznámí zákazníkovi adresně, tj. například e-mailem, poštou nebo textovou zprávou, má zákazník právo odejít ještě 3 měsíce poté, co změny nabyly účinnosti.

Jak probíhá změna dodavatele energie?

  1. Vyberete si nového dodavatele, kterého kontaktujete např. prostřednictvím on-line formuláře, e-mailu nebo telefonicky.
  2. Vyplníte smlouvu o sdružených dodávkách elektřiny/plynu a plnou moc v případě, že chcete, aby za vás vše vyřídil nový dodavatel. Plnou mocí dáte dodavateli mj. právo, aby za vás vypověděl smlouvu u vaší stávající energetické společnosti.
  3. Po uplynutí výpovědní lhůty dostanete od stávajícího dodavatele finální vyúčtování a současně budou zahájeny dodávky levnější energie od vaší nové energetické společnosti.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU