Pomoc v nesnázích na dovolené

14.08.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Posledním článkem seriálu o cestovní smlouvě si ukážeme, co konkrétně stanovuje zákon pro pomoc zákazníkovi v nesnázích ze strany cestovní kanceláře. Kdy má zákazník právo na vrácení rozdílu v ceně a která opatření má cestovní kancelář učinit.

Na dovolenou vyjíždí stále více Čechů, Moravanů a Slezanů do exotických krajin. Tyto země jsou známé nejenom svou panenskou přírodou, ale taktéž extrémními výkyvy počasí, které jsou jedním z nejčastějších důvodů, kdy dochází k nedodržení podmínek cestovní smlouvy pro původně sjednané služby. Občanský zákoník stanovuje pomoc cestovní kanceláře v nesnázích pro několik případů.


Kompletní seriál článků o právech na dovolené

Cestou, necestou, kde jsou naše práva na dovolené?
Cestovní smlouva a její náležitosti
Místo mne pojede brácha: změna cestovní smlouvy
Podmínky zvýšení ceny zájezdu


Opatření pro pokračování

Snahou cestovní kanceláře v těchto situacích bude provedení takových opatření, aby zájezd mohl dále pokračovat. A to především ve chvíli, kdy cestovní kancelář nebude služby cestovního ruchu dle cestovní smlouvy schopna poskytnout řádně a včas. Pokud nelze opatření pro pokračování zájezdu učinit, nebo je zákazník nepřijme, bude zákazníkovi vrácen rozdíl v ceně.

Nižší kvalita za rozumnou cenu?

Zákazník si dle cestovní smlouvy vymezil určitou kvalitu služeb a dojde k mimořádným okolnostem na základě kterých se cestovní kancelář snaží učinit opatření k pokračování zájezdu? Pokud nelze zajistit pokračování zájezdu jinak než dle služeb nižší kvality, vzniká právo zákazníka na vrácení v rozdílu v ceně. Můžeme jedině doporučit si zajistit dostatek důkazů, nejlépe fotografie, prospekty dané služby, pro případnou reklamaci a požadavek vrácení rozdílu.

Tam a zase zpátky

Je součástí zájezdu taktéž doprava a dojde k mimořádným okolnostem? Cestovní kancelář pak zajišťuje repatriaci zákazníka, včetně nezbytného ubytování a stravování. Pokud jsme měli plout luxusním parníkem, jak bylo stanoveno cestovní smlouvou a na místo něj nás odváží „kocábka“ vzniká zákazníkovi další právo. Pokud bude taková náhradní doprava uskutečněna za nižší náklady, má být navrácen rozdíl v ceně zákazníkovi.

Jak zákon káže…

Občanský zákoník

§ 852k

(1) V případech podle § 852j odst. 2 písm. b) a c) je cestovní kancelář povinna poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc.

(2) Jestliže po zahájení zájezdu cestovní kancelář neposkytne zákazníkovi služby cestovního ruchu nebo jejich podstatnou část řádně a včas nebo zjistí, že mu všechny služby cestovního ruchu nebo jejich podstatnou část nebude moci řádně a včas poskytnout, třebaže se k tomu cestovní smlouvou zavázala, je povinna bez zbytečného odkladu a bezplatně provést taková opatření, aby mohl zájezd pokračovat.

(3) Pokud nelze pokračování zájezdu zajistit jinak než prostřednictvím služeb cestovního ruchu nižší kvality než uvedené v cestovní smlouvě, je cestovní kancelář povinna vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně.

(4) Jestliže opatření podle odstavce 2 nelze učinit nebo je zákazník nepřijme, musí cestovní kancelář bez zbytečného odkladu vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. V případě, že součástí zájezdu je i doprava, je cestovní kancelář povinna poskytnout zákazníkovi dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, s nímž zákazník souhlasil, včetně nezbytného náhradního ubytování a stravování. Pokud je doprava uskutečněna jiným dopravním prostředkem, než kterým měla být uskutečněna podle cestovní smlouvy, je cestovní kancelář v případě, že
a) doprava je uskutečněna za nižší náklady, povinna vrátit rozdíl v ceně, nebo
b) doprava je uskutečněna za vyšší náklady, povinna rozdíl v ceně uhradit z vlastních prostředků.

§ 852j

(2) Cestovní kancelář se může odpovědnosti za škodu způsobenou porušením právní povinnosti zprostit jen tehdy, prokáže-li, že tuto škodu nezavinila ona ani jiní dodavatelé služeb cestovního ruchu poskytovaných v rámci zájezdu a škoda byla způsobena
b) třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, pokud tuto skutečnost nebylo možné předpokládat nebo byla nevyhnutelná, nebo
c) neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

Tímto článkem ukončíme seriál o cestovní smlouvě, právech a povinnostech zákazníků, cestovních kancelářích a cestovních agenturách. Přejeme spoustu zážitků během Vaší dovolené, bez starostí, reklamací a komplikací.

Autor článku

Zbyněk Drobiš  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU