Japonské automobilky čelí problémům kvůli protestům v Číně

20.09.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Tokio 20. září (ČTK) - Japonské automobilky přišly kvůli protijaponským protestům v Číně o produkci v hodnotě čtvrt miliardy dolarů (zhruba pět miliard Kč). Navíc jim hrozí pokles poptávky ze strany čínských spotřebitelů. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Za protesty stojí spor kolem neobydlených ostrovů, na něž si činí nárok jak Peking, tak Tokio. Japonsko přispělo k rozdmýchání vášní rozhodnutím odkoupit některé z ostrovů od soukromých vlastníků.

Japonské automobilky, včetně firem Toyota, Honda a Nissan, byly kvůli protestům nuceny dočasně přerušit výrobu v čínských továrnách. Podle odhadů výzkumné společnosti IHS Automotive tak přišly o produkci 14.000 vozů. Některé závody navíc výrobu ještě neobnovily.

Podle odborníků budou japonské automobilky schopny produkci časem nahradit. "Důležitější však je, jak se budou nyní chovat (čínští) spotřebitelé," upozornil analytik Koiči Sugimoto ze společnosti BHP Paribas. "Nebylo by překvapením, kdyby si někteří začali myslet, že je lepší kupovat jihokorejské vozy než japonské, aby nehrozilo jejich zničení demonstranty," dodal. Japonské automobily se v Číně staly terčem demonstrantů. Ti například zapálili jednu z prodejen automobilů Toyota a několik dalších poškodili.

Ratingová agentura Moody's upozornila, že je obtížné předpovědět, jaký dopad bude mít "stoupající protijaponská nálada" v Číně na japonský automobilový sektor. "Možným důsledkem by v případě extrémního a nepředpokládaného scénáře mohla být ztráta přístupu na významný a rostoucí trh či snížení možnosti japonských výrobců budovat závody v Číně," dodala.

Japonské automobilky na čínském trhu zaostávají za americkým konkurentem General Motors a německým rivalem Volkswagen, rády by však na tomto trhu expandovaly. Toyota například hodlá do roku 2015 zdvojnásobit svůj prodej v Číně na 1,8 milionu vozů. "Doufám, že problémy se brzy vyřeší a japonské automobily se vrátí na seznamy nákupů," uvedl prezident automobilky Akio Tojoda.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK