Dopravci ztrácejí zájem o tendr na trať Ostrava - Olomouc

15.10.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. října (ČTK) - Zájem dopravců o provozování trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov prudce opadl. Řada společností, které dříve avizovaly ochotu vstoupit do soutěže o tuto dotovanou trať, nakonec své nabídky nepodá. Důvodem je podle zjištění ČTK především předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který ministerstvu zakázal s vítězem tendru uzavřít smlouvu. Termín pro podání nabídek do soutěže vyprší v úterý v deset hodin.

"Nebudeme nabídku podávat," řekl ČTK jednatel společnosti Veolia Transport Praha Daniel Adamka. Pro společnost představuje vstup do soutěže velké riziko, protože soukromí uchazeči nemají dostatek informací o tržbách, které na trati nyní mají České dráhy. Stejně reagoval Petr Moravec, člen představenstva Abellio ČR, která kvůli nezveřejnění tržeb podala k antimonopolnímu úřadu stížnost. ÚOHS ji ale zamítl.

Na informace o tržbách nemají podle ministerstva dopravy soukromí uchazeči nárok. Podle dřívějšího vyjádření mluvčího resortu Martina Nováka by to porušilo práva národního dopravce, který je obchodní firmou a není možné, aby ministerstvo dopravy bez jeho svolení tyto informace poskytovalo. Zájemcům o tendr tak sdělilo pouze množství přepravovaných osob bez toho, aby věděli za jakou cenu jednotliví cestující jezdí. Soukromí dopravci se obávají zejména zkreslení, které by mohli způsobit zaměstnanci ČD, kteří jsou v součtu cestujících uvedeni a kteří cestují zadarmo.

Nabídku do soutěže ale patrně nepodá ani dosavadní dopravce, kterým jsou České dráhy. Národní dopravce si totiž nedokázal včas zajistit vozidla, která pro další provoz na trati požadovalo ministerstvo dopravy. Oficiálně ale zatím společnost rezignaci na první otevřené výběrové řízení v dálkové železniční dopravě nepřiznala.

Otevřené dveře až do úterního termínu si rovněž nechal RegioJet patřící do skupiny Student Agency. Podle jejího obchodního ředitele Jiřího Schmidta zatím stále platí, že o tendr zájem má. Pokud se nakonec rozhodne nabídku podat, učiní tak bezprostředně před termínem pro předkládání nabídek.

Ztrátu zájmu naopak ČTK potvrdily Leo Express a GW Train Regio, které původně chtěly jít do soutěže společně. "Přehodnotili jsme náš původní záměr a nabídku nepodáme," uvedl mluvčí prvně jmenované firmy s tím, že se společnost nyní zaměří na rozjezd nedotované osobní dopravy mezi Prahou a Ostravskem.

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Předběžné opatření zakazující uzavření smluv s vítězem vydal antimonopolní úřad začátkem srpna na podnět Českých drah. Ty si stěžovaly, že vypsaný tendr naruší síťový charakter tuzemské železnice.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK