"Letos zůstaly brambory na 24.000 hektarech a na dalších 7000 až 8000 hektarech je pěstují zahrádkáři, kteří mají plochu pod jeden hektar," řekl Chlan na dnešní diskusi o pěstování brambor v Plzeňském kraji. Podle něj se sice plochy osázené bramborami zmenšují, ale stoupají výnosy a zvyšuje se kvalita brambor. V Evropě se plochy brambor zvětšují jen ve Francii díky státní podpoře velkoskladů.
Smyslem svazu je podporovat pěstování a prodej v Česku vypěstovaných brambor a podporovat šlechtitele. Dovozce lze "umravnit" cenou sadby, dodal Chlan. Brambory patří podle něj mezi nejlevnější zeleninu v ČR. Svaz chce od roku 2014 zajistit, aby se na pultech poznalo, které balené brambory jsou vypěstované v ČR a které v cizině. Do Česka se ročně, podle úrody v Evropě, doveze zhruba 150.000 tun brambor a 50.000 tun českých se vyveze. "Poslední léta vyvážíme více sazby, než dovezeme," řekl ředitel šlechtitelské stanice VESA Velhartice Viktor Kopačka.
V supermarketech se podle něj dají koupit nádherné vzhledné brambory, ale "nedají se moc jíst". Spotřeba brambor klesla oproti 80. letům minulého století z více než 80 kilogramů na 65 až 68 kilogramů na obyvatele za rok. Lidé se více orientují na přílohy s rychlou přípravou.
"Cítíme pokles produkce. Loni jsme vykoupili 82.000 tun škrobárenských brambor, letos necelých 58.000 tun," řekl Ivica Punčikar, šéf Lyckeby Amylex Horažďovice, největšího výrobce bramborového škrobu v ČR. Firma podporuje pěstitele brambor "zelenými úvěry", tedy zajištěním služeb setí, ošetřování a sklizně. Podle Punčikara letos poprvé po letech dodavatelům mírně vzrostly pěstební plochy. V ČR se nakoupí přes 100.000 tun brambor na výrobu škrobu. Další zhruba stejné množství se zpracuje na sadbu a stejný objem na lupínky a hranolky.
V Plzeňském kraji dnes podle diskutujících expertů neexistuje velkopěstitel konzumních brambor. Zemědělská družstva na Klatovsku a Plzeňsku je sice stále sejí, ale jen pro své členy a zaměstnance. Hlavní bramborářskou oblastí Česka je Vysočina.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
