Zdroj z ministerstva hospodářství agentuře Reuters řekl, že projekt vzbuzuje mezi zahraničními investory značný zájem. Vláda už má na pondělí naplánovanou schůzku se zástupci pěti zahraničních bank, s nimiž má jednat o investici.
Takzvaná "špatná banka" může začít fungovat jen s domácími účastníky, nicméně účast zahraničních investorů by jí podle zdroje dala mnohem větší důvěryhodnost.
Španělé založili "špatnou banku", aby do ní z komerčních bank vyvedli špatná aktiva. Jde převážně o nesplácené hypotéky, zabavené nemovitosti a nedokončené realitní projekty z roku 2008, kdy splaskla bublina na tamním realitním trhu.
Zřízení "špatné banky" je podmínkou, která Španělsku umožní od ostatních členských zemí eurozóny čerpat půjčku až 100 miliard eur (asi 2,6 bilionu Kč) na pomoc bankovnímu sektoru. Madrid už dříve avizoval, že hodlá z této částky použít jen asi 35 až 40 miliard eur.
Vláda si chce ve "špatné bance" ponechat méně než 50 procent, aby zmírnila zátěž na státní finance a snížila přímý dopad na státní dluh. Od soukromých investorů Madrid očekává, že budou vlastnit alespoň 55 procent "špatné banky".
Realitní trh ve Španělsku dosáhl vrcholu v roce 2007, hned v dalším roce ale trh zasáhla krize a strmý pád cen. Reality v průměru zlevnily asi o 30 procent, analytici se ale domnívají, že pomyslné dno teprve přijde. Ceny se proti dnešním úrovním prý sníží ještě o dalších 20 až 30 procent. Dno se tak dá čekat možná až za dva roky.
Projekt Sareb, jak se "špatná banka" ve Španělsku jmenuje, by měl fungovat až 15 let. Madrid plánuje, že návratnost vlastního jmění se podle konzervativního scénáře bude pohybovat od 14 do 15 procent. Je ale možné, že v prvních letech existence bude "špatná banka" vytvářet ztráty.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
