Věřitelé byli v Portugalsku od 12. do 19. listopadu a zkoumali, zda Lisabon postupuje v reformách podle plánu. Zjistili přitom, že země zadané úkoly plní v zásadě podle plánu. Portugalsko by se tak mělo už příští rok vrátit na kapitálové trhy a opět se financovat tam. V současné době to ale ještě není možné.
Věřitelé i vláda v Lisabonu očekávají, že portugalská ekonomika příští rok vykáže propad o jedno procento. To bude lepší výsledek než letos, kdy se očekává propad hrubého domácího produktu asi o tři procenta. Během roku 2014 se má země postupně vrátit k růstu, který má za celý rok činit zhruba 0,8 procenta.
Portugalsko teď zažívá největší hospodářské problémy od 70. let minulého století. Odhady hospodářského propadu na letošní a příští rok po revizi plnění úkolů odpovídají odhadům, s nimiž se už počítalo.
"Šestá pravidelná revize byla úspěšně dokončena," řekl ministr novinářům, když obdržel zprávu věřitelů. Až bude Portugalsku vyplacena další tranše pomoci, bude mít z celkového úvěru 78 miliard eur (zhruba dva biliony Kč), vyčerpáno kolem 87 procent.
Ministr upozornil, že značná rizika pro jeho zemi teď představuje vývoj v sousedním Španělsku. To je pro portugalské firmy největším exportním trhem.
Portugalsko o mezinárodní finanční pomoc požádalo loni na jaře, čímž se stalo třetí zemí eurozóny, která nezvládla splácet své závazky. Jako první v roce 2010 požádalo Řecko, na konci téhož roku pak Irsko. Z těchto zemí se situace vyvíjí uspokojivě v Irsku a Portugalsku, velkým problémem však dál zůstává Řecko.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
