Eurovia má tento týden předložit návrh na opravu zvlněné D47

27.11.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 27. listopadu (ČTK) - Zvlněný úsek dálnice D47 u Ostravy se pravděpodobně příští rok dočká opravy. V tomto týdnu by měl zhotovitel stavby, kterým je společnost Eurovia CS, předložit studii, která určí nevhodnější metodu pro zarovnání nerovností na vozovce. ČTK to řekla Miloslava Pošvářová, ředitelka úseku kontroly kvality staveb na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Stavební práce by pak mohly začít na jaře, není ale jasno o jejich financování.

"Zhotovitel slíbil, že tento týden předloží technický návrh způsobu opravy hlavní trasy," uvedla Pošvářová. Srovnání zvlněné vozovky je podle ní možné třemi způsoby podle rozsahu nerovností. V místech, kde výškové rozdíly nepřesahují několik milimetrů, může být vozovka opravena s použitím takzvaného mikrokoberce. Při rozdílech do 20 až 30 milimetrů mohou být vystouplé úseky vozovky zbroušeny a v místech s vyššími rozdíly se bude zřejmě odstraňovat celý poškozený povrch a položí se nové vozovkové souvrství.

Spolupráce Eurovie na opravě úseku dálnice mezi Hrušovem a Bohumínem, který je už téměř pátým rokem v nevyhovujícím stavu, ale stále není jistá. Prostor pro vyjednávání se přesunem sporu k soudu značně ztenčil, vzkázala stavební společnost prostřednictvím tiskového oddělení. Narážela tím na poslední sérii žalob, které ŘSD podalo na Eurovii a dalšího stavebníka D47 Strabag minulý týden.

Kdo opravu vozovky zaplatí, není zatím jasné. Stavební společnosti totiž podle ŘSD u nejzávažnějších vad, které si vyžádají náročné opravy, vlastní odpovědnost za jejich vznik neuznávají. Míru odpovědnosti stavebních společností a státního investora, kterým je ŘSD, tak bude muset nakonec posoudit rozhodčí soud, ke kterému už ředitelství poslalo řadu žalob. Podle Pošvářové je ale možné stavební společnosti nařídit, aby vadu odstranila. Ta musí poslechnout a zpětně pak žalovat stát, že neoprávněně požadoval stavební práce.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě začal loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD společnost Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména podala v minulosti na ŘSD žalobu.

Spory o odpovědnost za vady na ostravském úseku dálnice budou podle ŘSD pokračovat i příští rok. Během roku totiž postupně končí záruční lhůty mnoha stavebních objektů na D47. Ředitelství za stažení žalob na zhotovitelské firmy požaduje prodloužení záruky o deset let, uznání všech závad a jejich bezplatné odstranění.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK