Maďaři podle služby IFR, která je součástí informační společnosti Thomson Reuters, prodali pětileté dluhopisy v objemu 1,25 miliardy dolarů. Další dvě miliardy dolarů získali za prodej dluhopisů se splatností deset let. Podrobnosti k prodeji dluhopisů, včetně alokace a cen, ve večerních hodinách stále nebyly známy.
Maďarsko je nejzadluženější zemí střední Evropy. O poskytnutí záložního úvěru se Budapešť sice snažila jednat s MMF i Evropskou unií, jednání však loni skončila kolapsem. Maďaři nebyli ochotní přistoupit na některé požadavky, například na to, aby zrušili bankovní daň.
Země si chce letos na mezinárodních kapitálových trzích vypůjčit celkem čtyři až pět miliard eur, aby mohla refinancovat splatné závazky. Vzhledem k tomu, kolik peněz už si dnes Maďarsko zajistilo, je splnění tohoto cíle podle analytiků velmi reálné.
"S tou dnešní emisí bude vláda pravděpodobně schopna zajistit si financování až do voleb i bez pomoci MMF," poznamenal analytik finančního ústavu MKB Bank Zsolt Kondrat. Maďarský premiér Viktor Orbán, jehož nekonvenční hospodářská politika je terčem kritiky ze strany mezinárodních věřitelů a investorů, se začátkem příštího roku bude muset postavit před voliče.
"(Tento dolarový bond) Orbánovi politicky rozhodně prospěje, protože jeho cílem je vyhnout se situaci, kdy by se musel před volbami za každou cenu dohodnout s MMF," myslí si analytik Peter Kreko z koncepčního centra Political Capital. "On chce v nekonvenční hospodářské politice pokračovat, je zde ale i symbolický prvek: bojuje za národní suverenitu a nemůže si dovolit se vzdát měnovému fondu," dodal.
Maďarsko musí v letošním roce umořit splatné závazky v objemu 5,12 bilionu forintů (asi 445 miliard Kč). Úspěšný prodej dolarových dluhopisů by měl zajistit, že Budapešť všechny závazky vyrovná, pokud půjde hladce i prodej bondů v domácích aukcích.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
