Počet účetních úprav typu 'zvýšení ziskovosti' tvoří téměř 79 procent kreativních zásahů do účetní závěrky. Loni představovalo umělé zvýšení ziskovosti 87,3 procenta těchto úprav.
Ankety se zúčastnilo 314 respondentů z řad členů Komory certifikovaných účetních, která sdružuje odborníky na účetnictví, daně i podnikové finance. Podle jejich názoru se vedle ziskovosti často přikrášluje i zadluženost firmy. Tu si 'snížilo' o dva procentní body více firem než před rokem, celkem 17,5 procenta. Navenek se tedy jako méně zadlužený subjekt potenciálně tváří až kolem 30.000 firem registrovaných v ČR.
Mezi další časté úpravy patří optimalizace daňové ztráty, rozpočtových ukazatelů nebo vylepšení rozboru výsledků hospodaření.
Jasně se podle komory potvrzuje předpoklad, že účetní závěrku lze zčásti záměrně zkreslovat. Jde hlavně o údaje v rozvaze a ve výkazu zisku a ztrát. Jediný výkaz, který nejde nijak upravit, a tedy ani přikrášlit, je cashflow, což je přehled o peněžních tocích. "Je paradoxem, že právě tento výkaz není dle zákona o účetnictví povinnou součástí účetní závěrky podnikatelů," uvedla předsedkyně komory Alice Šrámková
Česká legislativa podle ní nedisponuje dostatečnými nástroji, aby zabránila zkreslování účetní závěrky firem. O tom je rovněž přesvědčeno téměř 68 procent respondentů ankety komory.
"V době trvajícího ekonomického poklesu si můžeme snahu o vylepšení výsledků vysvětlit i kariérními důvody manažerů, a samozřejmě také dostupností financí u bank nebo investorů. Vnější tlak na firmy nepolevuje. Logicky tak trvá snaha o vylepšení obrázku jejich komerční úspěšnosti," doplnila místopředsedkyně komory Dita Chrastilová.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
