Prvních 35.000 klientů bank podalo žaloby kvůli poplatkům za úvěr

19.06.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. června (ČTK) - Prvních 35.000 klientů bank se prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz obrátilo na soudy s žalobami o vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků. Další desítky tisíc klientů čekají na zkompletování jejich žalob před podáním na soudy. Službě Poplatkyzpět.cz za čtyři měsíce od jejího vzniku projevilo důvěru 340.000 nespokojených klientů bank, informovala dnes iniciativa ČTK.

Služba se snažila s bankami dohodnout na vrácení poplatků jejich klientům, ty ale jednání odmítly. Nyní je na jednotlivé soudy doručeno prvních 35.000 žalob klientů bank, kteří v nich požadují přes 200 milionů korun. "Podané žaloby jsou ty případy, jež splňují potřebné náležitosti, tedy klienti uhradili soudní poplatek a žaloba má všechny potřebné přílohy a kopie dokladů. V tomto týdnu se kompletují další dokumenty tak, abychom v následujícím dvou týdnech mohli na soudy podat dalších 30.000 žalob," uvedl Daniel Paľko, šéf představenstva společnosti BSP Lawyer Partners, který Poplatkyzpět.cz zastupuje.

Kvůli obstrukcím některých bank při doručování výzev se proces příprav protahuje. "Byli jsme nuceni zahájit doručování výzev do bank společně s notářem a nyní doručujeme výzvy formou notářského zápisu," upozornil Paľko. K dnešnímu dni služba Poplatkyzpět.cz doručila výzvy necelé poloviny všech klientů a skoro 80.000 z doručených byly bankami zamítnuty. V následujících dnech by měla obdržet od bank reakci na zbylé doručené výzvy.

Některé soudy již v podobných případech rozhodly. Obvodní soud pro Prahu 5 koncem května zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru. Soud podle banky v odůvodnění rozhodnutí konstatoval, že žalobkyně vstoupila do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o výši dalších plateb, byla informována. Soud dále uvedl, že ujednání o poplatku je určité a neshledal ani jeho nepřiměřenost ani jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele. Podle zástupců iniciativ, které bojují za vrácení těchto poplatků, nešlo o jejich klienta a neví se, o co v tomto případě konkrétně šlo.

Stejný soud 18. dubna naopak rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Podle představitelů iniciativy Poplatkyzpet.cz byl rozsudek průlomový. Hypoteční banka tehdy reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda jde o průlomové rozhodnutí, se liší.

Také finanční arbitr před několika týdny v prvnímu nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu rozhodl o tom, že banka je povinna poplatek klientovi vrátit. Navíc má zaplatit pokutu podle zákona o finančním arbitrovi. Vydání prvního nálezu ve sporu o poplatek za vedení úvěrového účtu či správu úvěru ale podle arbitra neznamená, že všechny další případy budou posuzovány shodně.

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února.

Filip Dušek rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK