"Kdybych měl říct, z čeho jsem velmi smutný, tak z toho, že jsme zůstali osamoceni v tvrzení, že druhý pilíř má být povinný pro všechny. Díky tomuto osamocení jsme nakonec přistoupili na kompromis dobrovolného pilíře," poznamenal končící ministr.
Dosavadní neúspěch druhého pilíře penzijní reformy svaluje Kalousek na "masivní protikampaň". "Je zjevné, že díky masivní protikampani je to teď vůbec boj o zachování myšlenky o rozložení rizik vlastních prostředků na vlastní důchodové spoření," prohlásil Kalousek.
Do druhého pilíře penzijního systému, do nějž je od letošního ledna možné přesměrovat tři procentní body z odvodů na sociální pojištění a přidat dva body ze svého příjmu, vstoupilo v prvním pololetí celkem 74.573 lidí. Penzijní společnosti přitom původně očekávaly, že se do něj přihlásí do konce června asi půl milionu lidí. Podle nynější legislativy po vstupu do druhého pilíře z něj už není možné vystoupit a pro starší 35 let skončila možnost připojit se k němu v polovině letošního roku.
Ministr financí v demisi Kalousek navrhuje změny v zákonu o důchodovém spoření, jež mají umožnit lidem z druhého pilíře po pěti letech vystoupit. Věk, kdy se do něj lze ještě přihlásit, se má podle návrhu zvýšit ze 35 na 40 let a starší 40 let by měli možnost vstoupit celý příští rok. Nastupující premiér Jiří Rusnok však už prohlásil, že jeho vláda se žádnými změnami stávající podoby penzijní reformy nepočítá.
Kalousek naopak kladně hodnotí to, že se mu podle jeho slov podařilo stabilizovat veřejné rozpočty. "Jsem hrdý na to, že předávám veřejné rozpočty a především důvěryhodnost ČR na finančních trzích v neskonale lepším stavu, než jsme ji převzali po Fischerově vládě," bilancoval končící ministr financí. Právě bývalý premiér Jan Fischer přitom vedení resortu po Kalouskovi převezme.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
