Plné moci klientů bank podal advokát bez oprávnění k zastupování

04.09.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. září (ČTK) - Tisíce plných mocí klientů bank, kteří žádají prostřednictvím iniciativy Poplatkyzpět.cz vrácení údajně neoprávněněně účtovaných poplatků bank za správu úvěru, podal k Obvodnímu soudu pro Prahu 4 advokát Petr Toman, který k tomu neměl oprávnění. Vyplývá to z rozhodnutí soudu, které dnes zveřejnila Česká spořitelna. Plnou moc k zastupování má od klientů společnost BSP Lawyer Partners.

Soud vyzval klienty, aby do deseti dnů od doručení usnesení předložili plnou moc pro Tomana, nebo podepsali návrh na zahájení řízení svým podpisem. To se zřejmě již nestihne a soud pak žaloby zamítne.

"Tímto postojem se soud Prahy 4 pouze snaží šikanovat spotřebitele a zvýhodňovat nadnárodní bankovní domy. Pouze Obvodní soud pro Prahu 4 rozporuje platnost plné moci, ostatní soudy ji plně respektují. Tímto rozhodnutím se lze domnívat, že se tento soud mohl nechat ovlivnit právními kancelářemi jednajícími ve prospěch bank," reagoval předseda představenstva BSP Lawyer Partners Daniel Paľko.

"Tato rozhodnutí soudu považujeme za zásadní z hlediska strategie vedení sporů v této kauze, neboť podle našeho názoru znamenají další citelný zásah do proklamací Petra Tomana. (Jde o advokáta, jehož jménem se žaloby podávají). Tato rozhodnutí v zásadě ukazuje na pochybení Tomana při vedení sporů," uvedla Hana Červená z právního oddělení České spořitelny.

Prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz se obrátilo na soudy s žalobami o vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků prvních 35.000 klientů bank. Další desítky tisíc klientů čekají na zkompletování jejich žalob před podáním na soudy. Iniciativě Poplatkyzpět.cz projevilo důvěru celkem na 350.000 nespokojených klientů bank. Služba Poplatkyzpet.cz se snažila s bankami dohodnout na vrácení poplatků jejich klientům, banky ale jednání odmítly.

Některé soudy již v podobných případech rozhodly. Obvodní soud pro Prahu 5 koncem května zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru. Soud podle banky v odůvodnění rozhodnutí konstatoval, že žalobkyně vstoupila do smluvního vztahu s ČSOB dobrovolně a o výši poplatku, stejně jako o výši dalších plateb, byla informována. Soud dále uvedl, že ujednání o poplatku je určité a neshledal ani jeho nepřiměřenost ani jiný rozpor s českými či unijními předpisy o ochraně spotřebitele.

Stejný soud 18. dubna naopak rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky. Podle představitelů Poplatkyzpet.cz byl rozsudek průlomový. Hypoteční banka tehdy reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní. Názory právníků na to, zda šlo o průlomové rozhodnutí, se liší.

Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK