Placení po internetu: dobírka je na ústupu

16.09.2013 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Nakupování po internetu je dnes něčím naprosto běžným. To, že můžeme nakupovat z pohodlí našeho domova, mezi nabídkou se snadno orientovat a ještě za zajímavé ceny si náležitě užíváme.

Za zakupované zboží je však také třeba zaplatit. Víte, jaké jsou v současné době možnosti platby po internetu?

Moderní metody platby se derou do popředí

Na nakupování po internetu jsme si zvykli velmi rychle, na moderní způsoby, jak po internetu platit, již méně. Bohužel, na obou stranách, tedy jak u obchodníků, tak u nakupujících se lze setkat se značnou opatrností a konzervativností. Ale i u nás se začíná blýskat na lepší časy a moderní platební metody se stále více derou do popředí. Ještě nedávno u nás vládla jako platební metoda jen a pouze dobírka. Z posledního výzkumu organizace APEK (Asociace pro elektronickou komerci) však vyplývá, že dobírka pozvolna ustupuje používání kreditních karet. Ještě v roce 2010 platilo platební kartou jen 8% kupujících, o dva roky později to již bylo 22%. Svoji roli sehrála také větší důvěra kupujících k ověřeným e-shopům. Zkušenosti totiž ukazují, že pokud byli zákazníci spokojeni, do e-shopů se vrací a nebojí se zde již platit kartou a sdělovat citlivá data.

Menší prodejci nabízejí hlavně dobírku a převod

Důležitý faktor představuje také to, které platební metody nabízí prodejce. Pro prodejce je pochopitelně výhodnější platba předem a dodání již zaplaceného zboží. Za moderní platební systémy je však zaplatit, a to nejrůznější ceny. Proto celá řada menších prodejců moderní platební systémy, jako je platba kartou, nebo tzv. internetové peněženky, vůbec nenabízí a umožňují platit pouze na dobírku, nebo převodem na účet. Tomu nahrává také obrovský počet obchodů, které u nás fungují. V naprosté většině se jedná o velmi drobné obchodníky, kteří nevykazují takové obraty, aby se jim moderní platební metody vyplácely. Na druhou stranu např. nejznámější internetové prodejní místo eBay umožňuje platbu pouze jedním nástrojem, a to pomocí mikroplatby PayPal.

Dobírka a převod – nepružné metody

Dlouhodobě nejvyužívanější platební metodou tedy zůstává dobírka, která je oboustranně nepružná a pro kupujícího představuje hlavně další náklad v podobě přirážky za dobírku k ceně zboží. Navíc platit České poště za dobírku lze pouze hotovými penězi, pošta akceptuje pouze jedinou platební kartu vydávanou Poštovní spořitelnou. Podobně nepružnou metodu představuje i převod z účtu na účet. V takovém případě je třeba většinou čekat, než banka peníze převede, což může trvat až tři dny. Oblibu dobírky ale její pozvolný ústup potvrzuje i Hana Hutlová, tisková mluvčí obchodů Vivantis.cz: „V internetových obchodech VIVANTIS tvoří z celkového počtu balíčků dobírka 78 %, platba kartou 7%, osobní odběr 4 %, ostatní platební metody (PayU, platba převodem, eBanka, mPenize apod.) 11%. Postupně se zvyšuje podíl elektronických plateb.“ Stejně to vidí i Michala Gregorová, tisková mluvčí Mall.cz: „U dobírky je možné vysledovat mírně klesající trend. V roce 2010 platilo řidiči dopravce svoji objednávku 81 % zákazníků, loni to bylo 72 %. Na celkovém počtu objednávek se dobírka u dopravce podílela v roce 2010 více než 50 %, loni to bylo už jen 37 %.“

Tlačítko placení usnadní

Pokud realizuje obchodník větší obraty, může se zajímat hned o několik nejrůznějších platebních metod. Předně si může na své stránky instalovat tzv. platební tlačítko. To mohou využívat všichni ti, kdo jinak ke svému účtu přistupují prostřednictvím internet bankingu a disponují patřičnými přihlašovacími údaji. Po přihlášení lze platbu snadno odsouhlasit a odeslat. Převod peněz trvá stejně dlouho jako v případě běžného převodu z účtu na účet. Tlačítka nákup pouze usnadňují, protože není třeba zadávat číslo účtu příjemce, variabilní symbol, nebo částku. Jedná se pochopitelně o metodu zabezpečenou, kterou obchodníkovi umožňuje příslušná banka a je za ni třeba hradit poplatky.

Platby kartami pouze u větších prodejců

Značné poplatky hradí obchodník i za příjem plateb kreditními kartami. Bohužel banky obchodníkům nenabízejí žádné programy pro akceptaci občasných plateb, takže metodu umožňují pouze velcí obchodníci. Oproti tomu platební systémy jako např. PayPal jsou vhodné i pro menší obchodníky, jelikož ti je hradí z každého uskutečněného nákupu, kdy je strhávána určitá částka. Pro využívání je třeba mít u konkrétní společnosti (PayPal, PayU) aktivovaný účet, a to jak prodejce, tak zákazník. Ten si svůj účet „nabije“ dostatečnou hotovostí a může ho využívat pro platby za zboží a služby po internetu.

E-shopy velmi často provozují vlastní výdejny zboží, kde je možné si zboží odebrat a zaplatit zde buď hotově, nebo kartou. Pakliže se jedná o menší e-shopy, které nemají na provoz svých vlastních výdejen dostatečné prostředky, využívají hromadná odběrná místa, kterých využívá několik e-shopů najednou, jako je např. služba zasilkovna.cz. Potvrzuje to i společnost Mall.cz: „Jednoznačným trendem je rostoucí obliba osobních odběrů. Ještě v roce 2010 zákazníci osobně vyzvedli 36 % objednávek, loni už to bylo lehce přes 50 %,“ říká Michala Gregorová, tisková mluvčí Mall.cz.

Autor článku

Michaela Kadlecová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU