Úrokové sazby hypoték klesly na rekordní minimum 2,72 procenta

20.08.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. srpna (ČTK) - Průměrná úroková sazba hypoték v červenci dále klesla na 2,72 procenta, a dostala se tak opět na nejnižší hodnotu za dobu sledování ukazatele. Předchozí minimum bylo v červnu, kdy průměrná sazba činila 2,76 procenta, vyplývá z údajů Fincentrum Hypoindexu. Index sleduje od roku 2003 průměrnou úrokovou sazbu hypoték bez ohledu na dobu fixace.

Ve srovnání s červnem je menší zájem o hypotéky. I když jsou úrokové sazby letos nižší než minulý rok, klientů ubývá. Může za to hlavně nižší počet refinancovaných hypoték.

Banky v červenci stále nabízely různé akční nabídky a slevy, a to přilákalo do bank 8352 klientů. Ti si v sedmém měsíci letošního roku sjednali hypotéky v celkovém objemu 14,12 miliardy korun. To je o miliardu méně, než tomu bylo v červnu. Lidé si začali půjčovat nižší částky. Po měsíci znovu klesla průměrná výše úvěru na 1,69 milionu korun.

"Ani v prázdninovém čase se nezastavil kolotoč nových akčních nabídek. Rychlost poklesu sazeb sice oproti jarním měsícům polevila, pevné dno se však stále zdá mimo dohled. S debatou o prodloužení závazku ČNB udržovat uvolněnou měnovou politiku navíc získávají banky čas si rozmyslet, kam až jsou ochotny sazby stlačit," uvedl vedoucí analytik Fincentra Josef Rajdl.

Na začátku srpna Česká národní banka zveřejnila, kolik hypotečních úvěrů je nových a kolik refinancovaných. Z výsledků vyplývá, že letošní rok je ve znamení nových hypoték a refinancované úvěry zůstávají spíš v pozadí. Letos bylo za první pololetí poskytnuto 21 procent refinancovaných úvěrů. Jen třetina klientů, kterým letos končilo fixační období, se rozhodla převést svou hypotéku k jiné bance.

"První nabídka banky je většinou sestavena s dostatečným prostorem k vyjednávání. Banky se logicky snaží vydělat a nemají důvod nabízet nižší sazbu, když existuje šance, že klient přijme i vyšší nabídku. Většinou není pro lepší sazbu nutné úvěr refinancovat. Banky si začínají uvědomovat, že získat nového klienta je dražší, než udržet současného," upozornil Rajdl.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK