Skláři a výrobci keramiky loni zvýšili tržby na 46 miliard Kč

10.09.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 10. září (ČTK) - Českým sklářům a výrobcům keramiky loni vzrostly tržby meziročně o 8,1 procenta na 45,65 miliardy korun. Ze tří čtvrtin se na tom podílel přímý vývoz s tržbami 33 miliard korun. Vyplývá to z výroční zprávy Asociace sklářského a keramického průmyslu, na kterou dnes upozornil server ihned.cz.

Největší podíl tržeb, 17,34 miliardy korun, připadá na ploché sklo. Segment zaznamenal meziroční růst tržeb o 12,2 procenta. Výrazně se na tom podílely firmy se skupiny AGC Flat Glass Czech, které loni vykázaly tržby kolem 13 miliard korun. \"Vývoj oboru plochého skla v následujících letech bude ovlivňován především dalším vývojem situace ve stavebnictví ve střední Evropě a produkcí automobilového průmyslu,\" uvedla asociace ve výroční zprávě.

Vůbec nejvíce rostly tržby výrobcům užitkového skla, a to o 22,1 procenta na 4,92 miliardy korun. Tržby výrobců keramiky se loni zvýšily o 30 milionů korun na 4,56 miliardy korun. Ze 73 procent se na tom podílela technická a zdravotnická keramika.

Sklářský a keramický průmysl v Česku je exportně zaměřený, přímo ho proto ovlivňují změny ve světě a hlavně v EU. Tam směřuje 70 procent vývozu. \"Proexportní orientace a závislost na celé řadě navazujících průmyslových odvětví, pro které dodává své výrobky, činí sklářský a keramický průmysl velmi zranitelným. Důležitý bude nejen vývoj domácí poptávky, ale i budoucí ekonomický vývoj zejména v Evropě, která je největším vývozním teritoriem českého sklářského a keramického průmyslu,\" uvedla asociace. Exportéři se budou muset vyrovnávat i se ztrátou trhů v oblastech s válečnými konflikty. Dalším faktorem je rostoucí konkurence zemí třetího světa, zejména z Dálného východu. Podle asociace se proto obor nikdy nepotýkal s takovou nejistotou, jako v posledních letech.

Výrobou skla a skleněných výrobků se podle asociace v ČR v polovině letošního roku zabývalo 108 firem s více než 20 zaměstnanci. Keramické a porcelánové výrobky vyrábí 19 firem a dvě firmy se specializují na keramické sanitární výrobky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK