EK:Internetové televize v EU mají mít z pětiny produkci evropskou

25.05.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 25. května (zpravodaj ČTK) - Společnosti, které v EU nabízejí filmy a televizní pořady po internetu, by měly mít ve svém katalogu nejméně z pětiny díla vytvořená v zemích unie. Návrh je součástí plánu změn evropských audiovizuálních pravidel, která dnes představila Evropská komise. Navrhuje v nich také například větší pružnost při vysílání reklam.

Mezi další novinky patří povinnost pro provozovatele webů, kde je nabízena například pornografie či násilí, zajistit, aby jejich obsah nemohly sledovat děti. Firmy by měly v tomto ohledu také vytvořit kodex odpovědného chování a dobrovolně se k němu přihlásit. Novela směrnice se také snaží zajistit větší nezávislost příslušných regulačních orgánů.

Návrh na povinnou pětinu obsahu z EU v evropské nabídce společností jako je Netflix, Apple a jeho iTunes či Amazon je nižší než podmínky, které nyní musí v unii dodržovat klasické televize. U nich musí být domácí či evropská polovina vysílaného obsahu.

\"Máme evropskou filmovou kulturu a myslíme, že evropské filmy do nabídky patří... Dvacet procent je rozumná hodnota,\" řekl novinářům eurokomisař pro digitální ekonomiku Günther Oettinger. Znamená to podle něj ostatně, že 80 procent nabídky může být věnováno americké či asijské produkci.

Podle názoru unijní exekutivy nebudou nová pravidla fakticky pro firmy znamenat nějakou dodatečnou zátěž. Už nyní mají podle komise evropské filmy v nabídce 75 společností poskytujících videa na požádání podíl 27 procent. Také v nabídce Netflixu i na iTunes je podíl filmů z EU podle komise už teď 21 procent.

Na internetové poskytovatele se zatím v části zemí unie vztahují národní pravidla, stanovená povinná výše podílu domácí produkce se ale stát od státu výrazně liší.

Komise dnes také připomněla, že televizní stanice v EU do vlastní tvorby investují pětinu svých příjmů, poskytovatelé internetového vysílání ani ne jedno procento.

Členské země EU proto dostanou nově možnost žádat po nich, aby přispívali - buď přímo či přes příspěvky do příslušného národního fondu - na produkci domácích audiovizuálních děl, ovšem pouze z příjmů v daném státě. Cílem prý je \"širší a rozmanitější nabídka pro Evropany\".

Nově navržená pravidla též umožní televizím pružněji nasazovat reklamní bloky. Zachována zůstává podmínka nejvíce 20 procent vysílacího času pro reklamy mezi 7:00 a 23:00. Zrušena by ale měla být povinnost nevysílat více než 12 minut reklamy každou hodinu, televize tak budou moci svobodněji rozhodovat, kdy reklamní sdělení pustí.

Komise dnes také oznámila záměr připravit ještě letos nová pravidla pro internetové platformy, tedy širokou skupinu on-line podnikání od reklam přes nejrůznější tržiště, vyhledávače, sociální média a podobně. Cílem je zajistit pro srovnatelné služby v celé EU srovnatelná pravidla, ale také povinnost odpovědného chování vůči zákazníkům a spotřebitelům.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK