Průjezdný jízdní pruh v koloně vozidel

22.06.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Novelizace zákonu o silničním provozu od července přináší také změny v jízdě na komunikacích s více jízdními pruhy. Víte například, co musíte udělat dříve než zastavíte v  koloně na dálnici?

Průjezdný jízdní pruh

Kolony a zácpy jsou na našich silnicích každodenní samozřejmostí. Vozidlům s právem přednostní jízdy (tj. s modrými majáky) je tak znemožněn plynulý průjezd, a právě proto zákon o silničním provozu s platností od 1.7.2006 stanovuje na dálnicích a rychlostních silnicích způsob vytváření průjezdného jízdního pruhu o šířce nejméně 3 metry. Řidiči jsou povinni ještě před zastavením vozidla vytvořit tento průjezdný pruh, do kterého je zakázáno vjíždět všem vozidlům s výjimkou vozidel s právem přednostní jízdy, vozidlům vlastníka komunikace a vozidlům technické pomoci.

Zákon o vytvoření průjezdného pruhu v § 41 odst. 8 říká: „Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně 3,0 m pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích. Řidiči jedoucí v krajních jízdních pruzích v jednom směru jízdy mohou při vytváření průjezdného jízdního pruhu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.“

Jízda v jízdních pruzích

Změnu prodělal z části též § 12 zákonu o silničním provozu. Je upřesněno chování řidičů při jízdě na silnicích o více pruzích. Zákon v tomto případě jasně stanoví, že pokud na tří a víceproudé silnici chtějí současně do volného středního jízdního pruhu najet dva automobily, přednost má vždy vozidlo přijíždějící z pomalejších, tj. pravých pruhů: “smí řidič přejíždět z levého jízdního pruhu do středového jízdního pruhu jen tehdy, neohrozí-li řidiče přejíždějícího do středního jízdního pruhu z pravého jízdního pruhu“.

Zákon též definuje, že řidiči určených vozidel (nákladní automobily o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, zvláštní motorová vozidla a motocykly s nejvyšší povolenou rychlostí do 45 km.h-1) mohou na víceproudých komunikacích použít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky s výjimkou objíždění, otáčení nebo odbočování.

Řidiči jsou nově povinni použít připojovací pruh pokud je pro zařazování do průběžného jízdního pruhu  zřízen.

Kruhový objezd

Kruhové objezdy se již staly nedílnou součástí našich silnic a jejich počet se i nadále zvyšuje. I přesto však mnoho řidičů neví, jak se před vjezdem, na kruhovém objezdu a při výjezdu z něj chovat. A právě na to reaguje i novela zákona v § 30 odst. 5: “Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.“

Pokud tedy řidič hodlá vjet na kruhový objezd, nedává znamení o směru jízdy. To dává pouze při přejíždění mezi pruhy na objezdu a při vyjíždění z něj.

Na kruhovém objezdu, je-li označen příslušnými dopravními značkami, má přednost úplně každý. Řidič vjíždějící na kruhový objezd musí dát přednost v jízdě  (§ 22 odst 5): „vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.“

Závěr

Na víceproudých komunikacích by podle výše uvedeného měli v některých případech řidiči poměrně značně změnit své chování. Asi nejzávažnější změnou je vytvoření průjezdného pruhu na dálnicích a rychlostních silnicích v případě vytvoření kolony vozidel. Také ustanovení, že nákladní vozidla budou moci nově na víceproudých silnicích užívat pouze dvou pruhů nejbližších k pravému okraji,  by mělo zamezit zdržování provozu vzájemně se předjíždějícími kamiony. Navíc řidiči kamionů nesmí na dálnici předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemají dostatečnou rychlost, takže by omezili v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.

Podívejte se, co těmto prohřeškům říká bodový systém hodnocení:

 

Porušení předpisů o provozu na pozemních komunikacích Počet bodů Pokuta ve správním řízení (Kč) Zákaz činnosti Bloková pokuta (Kč)

předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno (§ 22/1f) bod7)*

6 5.000-10.000 6 měsíců-1 rok

při jízdě na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v místě, kde to není dovoleno (§ 22/1f) bod10)*

6 5.000-10.000 6 měsíců-1 rok

nedání přednosti v jízdě v případech, ve kterých je řidič povinen dát přednost v jízdě (§ 22/1f) bod8)*

4 2.500-5.000

1 měsíc-6 měsíců (spáchá-li 2x a vícekrát v průběhu 1 roku)

2.500

ohrožení jiného řidiče při přejíždění s vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého (§ 22/1l))*

3 1.500-2.500 2.000

neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu (§ 22/1l)*

1 1.500-2.500 2.000

neoprávněné užití zvláštního výstražného světla modré barvy, popřípadě doplněného zvláštním zvukovým výstražným znamením (§ 22/1l)*

1 1.500-2.500 2.000

 * Přestupek/trestný čin podle ustanovení zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

Zdroj: www.novapravidla.cz


Allianz Direct

Online pojištění Allianz Direct

Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.

Autor článku

Elena Ondrová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky