Rodné, oddací nebo úmrtní listy pouze na matrice

03.07.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Narození, uzavření manželství a úmrtí fyzických osob, ke kterým došlo v České republice, je zapisováno do matričních knih. Pokud tedy ztratíte rodný, oddací či úmrtní list, druhopis získáte právě na matričním úřadě.

Téma týdne: Vyřízení dokladů krok za krokem

O vydání matričních dokladů, kterými jsou rodný, oddací a úmrtní list, může požádat občan České republiky, kterého se zápis týká, jeho manžel, rodiče, děti, prarodiče a vnuci, jeho sourozenci a zplnomocnění zástupci. Dále to mohou být státní orgány či orgány územních samosprávných celků pro úředním potřebu, orgány církví či duchovní jimi zmocnění pokud se jedná o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949 a osoby, které prokáží nezbytnost pro uplatnění jejich práv před orgány státu či před orgány územních samosprávných celků.

 
Matriční úřad

Matriční doklady vydává příslušný matriční úřad, do jehož obvodu spadá obec, kde se žadatel narodil, uzavřel manželství nebo zemřel. Těmito doklady je rodný list, oddací list a úmrtní list. Matričními úřady jsou např. obecní úřady, městské úřady, úřady městských částí či úřady městských obvodů. Seznam těchto úřadů naleznete například v příloze vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách.

 
Doklady k předložení

Při osobní žádosti musí žadatel předložit doklad totožnosti popř. veřejnou listinu (např. rodný, křestní či oddací list) a ověřenou plnou moc, pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce.

 
Poplatky, lhůty

Za vydání stejnopisu rodného, oddacího či úmrtního listu je žadatel povinen zaplatit správní poplatek ve výši 100 korun, a to v hotovosti nebo poštovní poukázkou. Při vydání prvopisu matričního dokladu se však žádný poplatek neplatí. Lhůta pro vyřízení vaší žádosti o vydání matričního dokladu je stanovena na 30 dní.
 

Rodný list  Oddací list

 
Jak postupovat při ztrátě matričních dokladů

Při ztrátě matričních dokladů je možné požádat matriční úřad o vydání stejnopisů matričních dokladů. Stejnopis však obdržíte pouze na tom matričním úřadě, na jehož správním území došlo k narození, k uzavření manželství nebo k úmrtí. Jako žadatel máte povinnost na úřadě prokázat oprávněnost zájmu, předložit průkaz totožnosti a vyplnit žádost o vydání příslušného stejnopisu.

Při podání písemné žádosti u příslušného matričního úřadu musí žadatel zaplatit za vydání stejnopisu matričního dokladu správní poplatek ve výši 100 Kč. Lhůta vydání stejnopisu je ihned nebo dle dohody.

 

Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR, Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů

Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky