Zrušit dovolenou něco stojí

10.07.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Letní dovolená v zahraničí. Kdo z nás by se na ni netěšil? Krach cestovky, nebo různými problémy vynucená změna našich letních plánů nám ji mohou pěkně pokazit. Jak v takovém případě postupovat?

Téma týdne: Nenechte si zkazit dovolenou

Prázdniny jsou tu a s nimi i čas letních dovolených. Na dovolenou jezdíme především proto, abychom odpočívali, relaxovali, nabírali sil a užívali si volných dní. Problémy nepříjemnosti se nám však často nevyhnou ani tam a mohou nám příjemnou a dlouho očekávanou pokazit. Proto jsme rozhodli fintriky tohoto týdne věnovat  problémům, které by vás kolem dovolené mohly potkat a hlavně radám jak je řešit. Dnes vám poradíme jak postupovat při zrušení zájezdu, či krachu cestovní kanceláře.

Zrušení zájezdu zákazníkem
Zákazník  může odstoupit od cestovní smlouvy z důvodů porušení jakékoli povinnosti cestovní kanceláře stanovené cestovní smlouvou nebo zákonem, včetně povinností informačních. Povinností cestovní kanceláře je v takovém případě bez zbytečného odkladu vrátit zákazníkovi vše, co od něj obdržela na úhradu ceny zájezdu podle zrušené cestovní smlouvy. Zákazník není v tomto případě povinen platit cestovní kanceláři žádné odstupné a má naopak právo požadovat na cestovní kanceláři náhradu škody, která mu v této souvislosti vznikla. Zákazník může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit též bez udání důvodu nebo s udáním jakéhokoli důvodu. Není-li však důvodem odstoupení zákazníka porušení povinnosti cestovní kanceláří, je zákazník povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné ve výši stanovené ve smlouvě a cestovní kancelář je povinna vrátit zákazníkovi vše, co od něho obdržela na úhrady ceny zájezdu. Výše odstupného je závislá na době zbývající do dovolené. Čím je den odjezdu blíže, tím jsou poplatky samozřejmě vyšší. Například naše největší cestovka Čedok má odstupné v případě zrušení zahraniční dovolené nastaveno takto:

  • 40 a více dní ............ 500,- Kč za osobu
  • 39 až 30 dní ............ 10% z předem stanovené ceny, nejméně však 500,- Kč za osobu
  • 29 až l4 dní .............. skutečně vzniklé náklady, nejméně však 30 % z předem stanovené ceny
  • 13 až 7 dní ............... skutečně vzniklé náklady, nejméně však 60 % z předem stanovené ceny
  • 6 až 3 dny ................ skutečně vzniklé náklady, nejméně však 80 % z předem stanovené ceny
  • 2 a méně dní ............. 100 % předem stanovené ceny

Eliminovat škody, které vám zrušením zájezdu a zaplacením odstupného vzniknou je možné  sjednáním pojištění storna zájezdu. Jedná se o pojištění pro případ, že již zaplacenou dovolenou budete muset nečekaně zrušit. Pojištění storna zájezdu vám zaručí úhradu části nákladů, které jste zaplatili cestovní kanceláři za zájezd, kterého jste se nemohli zúčastnit například z důvodu úrazu, náhlého onemocnění, úmrtí blízké osoby, škody na majetku vzniklé před cestou apod. Cestovní kanceláře vyžadují sjednání pojištění již při objednávání zájezdu popřípadě nejpozději s poslední splátkou zájezdu. Později již jeho uzavření možné není. Některé cestovní kanceláře mají storno pojištění dokonce již v ceně zájezdu. Většina pojišťoven nabízí jeho sjednání pouze v kombinaci s pojištěním úrazovým, pojištěním zavazadel a pojištěním odpovědnosti. Samostatně se standardně neposkytuje. Pojišťovna vám ale neuhradí veškeré stornopoplatky, které zaplatíte cestovní kanceláři. Musíte počítat se spoluúčastí většinou ve výši 20 – 30 %. Pojistné plnění tedy představuje maximálně 80 % stornopoplatku. Pojištění storna zájezdu bývá často součástí balíčku rozšířené pojistné ochrany. Nabízí jej většina českých pojišťoven.
Ceny připojištění storna zájezdu StornoPlus od Evropské cestovní pojišťovny:

  • Cena zájezdu do 10.000 Kč ………. 600 Kč
  • Cena zájezdu do 20.000 Kč ………. 900 Kč
  • Cena zájezdu do 40.000 Kč ………. 1.500 Kč
  • Cena zájezdu do 80.000 Kč ………. 3.000 Kč

Zrušení nebo změna podmínek zájezdu cestovní kanceláří
V případě, že cestovní kancelář je z objektivních důvodů nucena před zahájením zájezdu změnit podmínky cestovní smlouvy, například o změnou destinace zájezdu, musí navrhnout zákazníkovi změnu cestovní smlouvy. Přitom není možné, aby cestovní kancelář podmínky změnila jednostranně, bez vědomí a většinou ani bez souhlasu zákazníka. Cestovní kancelář proto musí zaslat zákazníkovi oznámení obsahující návrh změny cestovní smlouvy a stanovenou lhůtu, která nesmí být kratší než pět dnů, v níž se musí zákazník rozhodnout, zda na navržené změny přistoupí, anebo od cestovní smlouvy odstoupí. Pokud zákazník s navrženými změnami nesouhlasí, měla by mu cestovní kancelář vrátit vše, co od něho obdržela na úhrady ceny zájezdu.

Cestovní kancelář může před zahájením zájezdu od cestovní smlouvy odstoupit jen z důvodu zrušení zájezdu nebo z důvodu porušení povinnosti vyplývající z uzavřené cestovní smlouvy ze strany zákazníka. Zruší-li cestovní kancelář zájezd ve lhůtě kratší než dvacet dnů před termínem jeho zahájení, je povinna uhradit zákazníkovi pokutu ve výši deset procent z ceny zájezdu. Zákazník má dále právo na náhradu škody způsobenou mu zrušením zájezdu a pochopitelně na vrácení veškerých plateb, které cestovní kanceláři již poskytl. Cestovní kancelář se může povinnosti k náhradě škody způsobené odstoupením od cestovní smlouvy z důvodu zrušení zájezdu zprostit jen tehdy, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo z důvodu nedosažení minimálního počtu zákazníků uvedeného ve smlouvě, nebo v důsledku neodvratitelné události, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí.

Přerušení, či ukončení dovolené
Může se stát i to, že na dovolenou sice odjedete, ale ze závažných osobních, rodinných či pracovních důvodů budete muset svoji dovolenou přerušit nebo ukončit. I v těchto případech lze zmírnit dopady prostřednictvím pojištění. Jednou z možností je využít pojištění přerušení cesty, jež vám zabezpečí proplacení dopravy domů a zpět do zahraničí při přerušení cesty. Je určeno pro takové pojistné události, kdy ze závažných rodinných či jiných důvodů (vyloupení bytu, přírodní katastrofa v místě bydliště apod.) je nutné předčasně ukončit svůj zahraniční pobyt a uhradit náhradní dopravu domů. Limit plnění je většinou ve výši 50 - 80 tisíc Kč v závislosti na výši pojistného. Některé pojišťovny vyžadují i dvaceti procentní spoluúčast na úhradě nákladů.

Další možností je pojištění kompenzace nevyužité dovolené. To si můžete sjednat pro případ, že během dovolené onemocníte a budete muset být hospitalizováni a to nejméně po dobu 24 hodin. Za odškodné si můžete pořídit i zcela nový zájezd. Plnění totiž bývá ve výši 1000 - 1500 Kč za každých 24 hodin trvání nevyužité dovolené (tedy hospitalizace). Je však omezeno maximální částkou 15 - 20 tisíc Kč za celou dobu trvání nevyužité dovolené.

Krach cestovní kanceláře
Krach CK pro nás nemusí znamenat žádnou velkou hrůzu, pokud je cestovní kancelář nebo cestovní agentura proti krachu pojištěna. To si snadno ověříte ještě před odjezdem. V každé CK vám musí předložit doklad o pojištění nebo jeho ověřenou kopii. Toto si pak ještě určitě ověřte u příslušné pojišťovny. Rozhodně nikam nejezděte s nepojištěnou cestovkou!

V případě problémů, které vyplynou z úpadku cestovní kanceláře, nejdříve kontaktujte pojišťovnu nebo její asistenční službu. Jen na základě tohoto kontaktu může být pojišťovnou zabezpečena vaše doprava do České republiky, respektive ubytování a stravování do doby odjezdu. Telefonní nebo faxová čísla, respektive e-mail na asistenční službu naleznete na rubové straně informační kartičky, kterou jste dostali před odjezdem ještě v Česku. "Zde je přesně uvedeno, jak se má klient CK zachovat v případě nutnosti repatriace, tedy v případě toho, že se ocitne bez pomoci v zahraničí a bude jej nutné dopravit domů. Klient je v takovém případě povinen zavolat asistenční službě a sdělit jí, v jaké situaci se nachází. Asistenční služba tuto situaci vyhodnotí a poradí, jak se zachovat," sdělil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Další finanční tipy a triky najdete na www.finance.cz/aktuality.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0.5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: FinTriky