Pro dárky jedeme do shop centra

04.12.2006 | , Finance.cz
FinTriky


Pobíhání po městě od jednoho mini krámku ke druhému vás už nebaví? Vydejte se na nákupy do hyper, super mega nákupního centra. Kromě peněz budete ale potřebovat něčeho mnohem víc: trpělivosti a tolerance.

Téma týdne: Nakupujeme vánoční dárky

Byli jste včera nebo v sobotu nakupovat v supermarketu? Viděli jste tu spoustu nervózních a pobíhajících lidí? Toto že jsou Vánoce? Ani náhodou! Ale co už naděláme. Doba je prostě jiná něž před sto lety. Sezení za pecí, vyprávění pohádek a draní peří už se nenosí a tak se nakupuje a utrácí. Správné to asi nebude, ale cestování za nákupy se stalo tradicí moderních Vánoc.

Zvýšené utrácení jde ruku v ruce se zvyšujícím se bohatstvím společnosti. Podle různých údajů světových organizací u nás pod hranicí bídy žije kolem 8 % obyvatel, což je jedno z nejnižších evropských čísel a tak pomyslné nůžky mezi bohatými a chudými jsou rozevřené stále relativně málo. Utrácet tak mohou prakticky všichni. To se samozřejmě nejvíce líbí obchodníkům. Ale nakonec proč ne. I oni si chtějí vydělat hlavně proto, aby zase nakonec mohli utrácet.

Kolik utratíme?
Podle ČTK letos průměrný Čech za vánoční dárky utratí téměř 8000 korun a na Štědrý den jimi obdaruje šest až sedm lidí. Vyplývá to z říjnového průzkumu agentury Respond & Co, ve kterém zhruba 40 procent dotazovaných lidí uvedlo, že letos za vánoční dárky utratí více peněz než loni. Časopis M&M ale napsal, že agentura Factum Invenio zpracovala výzkum pro Citibank ze kterého vyplynulo, že Češi letos utratí za dárky v průměru 5283 Kč. A pak se v tom vyznejte.

Klasické obchody
Největší množství peněz proteče přes moderní prodejní centra a komplexy. Z desítek miliard utracených v čase předvánočním si ukrojí největší krajíc. V tempech růstu tržeb je snad jen nakupování na internetu lepší. Odhady internetových vánočních nákupů nejsou známy, ale celoročně to bude pravděpodobně kolem sedmnácti miliard korun. Přes nákupní centra samozřejmě proteče peněz mnohem více.

Tyto moderní nejen nakupovací, ale i zábavní či odpočinkové komplexy k utrácení přímo lákají. Atraktivní výzdoba, doprovodné programy, super výhodné ceny,... Pravda je ale taková, že umění a prodejní dovednosti manažerů jsou takové, že si většinou odnášíte i to, co vůbec nepotřebujete. Ke své peněžence tak musíte být neskutečně opatrní a to nejen před kapsáři, ale hlavně před sebou samými. Dárky svým blízkým ano, ale věřte, že i ve 21.století nezáleží na ceně. Přítelkyni či manželce opravdu nemusíte kupovat mobil za 10.000 nebo kožich za 20.000 korun a děti autíčko na dálkové ovládání za 5.000 rozbijí stejně rychle jako stejně dobré a podstatně levnější.

Zkuste letošní vánoční shon a chaos nechat na jiné a sami se zastavte a přemýšlejte. A když už se do hyper či super nákupního centra vypravíte, přemýšlejte!

Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky