Jak reklamovat vadný vánoční dárek

02.01.2007 | , Finance.cz
FinTriky


Na Štědrý večer jste pod stromečkem našli krásný vánoční dárek, který byl bohužel vadný a prodejce vaši reklamaci výrobku neuznal? Poradíme vám, jak v těchto případech postupovat.

Téma týdne: Nejčastější problémy po Vánocích

Občas se stává, že koupený výrobek se po krátkém čase používání pokazí a spotřebiteli pak nezbývá, než ho zajít reklamovat k prodejci. Prodejce však reklamaci uznat nemusí a spotřebitel pak většinou neví, jak se bránit. A právě pro tyto situace jsme pro vás připravili postup, jak správně podat reklamaci výrobku a na koho se obrátit s žádostí o pomoc v případě, když prodejce reklamaci neuzná.
 

Co říká zákon

Pokud se jedná o vadu, kterou lze odstranit, musí prodejce na základě zákona (zákon č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník, zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele) kupujícímu vadu bez zbytečného odkladu odstranit. V případě, že to není vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující žádat výměnu výrobku nebo v případě vady součásti výrobku žádat výměnu součásti. Není-li výše uvedený postup možný, má kupující právo žádat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit.

U vady, která odstranit nejde a která brání, aby bylo možné výrobek používat jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu výrobku nebo na odstoupení od smlouvy. Stejné právo má také kupující, jehož výrobek má sice vady odstranitelné, které však pro opětovné vyskytnutí po opravě nebo pro větší počet vad brání výrobek řádně používat. Jedná-li se o vady neodstranitelné, avšak kupující výměnu výrobku nechce, má právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo na odstoupení od smlouvy.
 

Jak postupovat při reklamaci

Vadný výrobek je potřeba s dokladem o koupi ihned zanést k prodejci, který vadu výrobku posoudí a v případě uznání reklamace zajistí opravu, výměnu či vrátí hotovost. Pokud však prodejce odmítl výrobek k reklamaci přijmout nebo reklamaci uznal jako nedůvodnou a vy si myslíte, že rozhodl chybně, můžete se obrátit na soudního znalce či na certifikovanou zkušebnu. V případě, že posudek soudního znalce či zkušebny dá za pravdu vám, můžete podat reklamaci u prodejce znovu. Náklady na znalce či zkušebnu ale hradíte jako zadavatel posudku vy a prodejce vám je uhradí pouze v případě, že posudek vyzní ve váš prospěch. Pokud ani v tomto případě prodejce reklamaci neuzná, zbývá vám už jen obrátit se na příslušný soud.
 

Odstoupení od smlouvy

V případě, že se stejná odstranitelná vada vyskytne u vámi koupeného výrobku již potřetí, máte právo jak na odstoupení od kupní smlouvy, tak i na možnost požadovat od prodejce výrobek stejného typu zcela nový.
 

Záruční lhůta

Při prodeji spotřebního zboží je záruční doba podle Občanského zákoníku stanovena na 24 měsíců. V průběhu prvních šesti měsíců záruční doby se však důkazní břemeno v reklamačním řízení přenáší na prodávajícího, z čehož plyne, že kupující v tomto období může od prodávajícího požadovat výměnu výrobku i u vady odstranitelné. 

 

Zdroj: Občanský zákoník 

Přečtěte si další naše finanční tipy, triky, rady a doporučení!

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky