S rozvojem techniky vzrůstá u bank operační riziko

23.09.2010 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Operační riziko je v bankovním prostředí relativně novým pojmem. Do popředí zájmu se dostalo především z důvodu jeho zařazení do výpočtu kapitálové přiměřenosti podle Basel II.

Ačkoliv se s pojmem operační riziko setkáváme zatím relativně krátce, o žádné nové riziko se však rozhodně nejedná. Existovalo vždy, už od samého počátku bankovnictví. Nicméně jeho význam je v moderní době opravdu velký, a to zejména díky zautomatizovaným bankovním činnostem a rozvoji informačních technologií. Charakteristickým rysem tohoto rizika je, že se jedná o riziko nefinanční. To znamená, že se vyskytuje ve všech sektorech ekonomiky, nikoliv pouze v bankovní oblasti.

Operační riziko jako pojem je obtížně definovatelné. Zahrnuje širokou škálu různých rizik. Česká národní banka toto riziko definovala jako „riziko ztráty banky vlivem nedostatků či selhání vnitřních procesů, lidského faktoru nebo systémů či riziko ztráty banky vlivem vnějších událostí, včetně rizika ztráty banky v důsledku porušení či nenaplnění právní normy“. Operační riziko tedy zahrnuje širokou škálu rizik, která se týkají lidského faktoru, systémů, vnitřních procesů a externích vlivů.

Čtěte také:


Selhání lidského faktoru


Podle zkušeností z praxe je selhání lidského faktoru nejdůležitější složkou operačního rizika. Projevuje se například neúmyslnými chybami nebo omyly zaměstnanců, ale také úmyslným jednáním jako jsou krádeže, podvody, nedodržování vnitřních předpisů, přijímání úplatků a další. Za účelem eliminace banky provádějí školení svých zaměstnanců. Velkou roli v tomto směru hraje také systém odměňování.


Výpadek systémů


Bankovnictví se dnes neobejde bez pomoci telekomunikačních sítí nebo internetu. Operační riziko nabývá v posledních letech na významu, zejména s rozvojem informačních technologií. Je totiž naprosto běžné, že klienti komunikují s bankou prostřednictvím kanálů elektronického bankovnictví, také komunikace uvnitř banky je založena na přenosu dat přes IT systémy. Do této oblasti operačního rizika spadají například výpadky dodávek elektřiny, tepla apod.


Chyby a nedostatky v bankovních procesech


Při provádění bankovních procesů může dojít k úmyslným či náhodným chybám a nedostatkům, které mohou bankám způsobit nemalé ztráty. Může dojít například k chybnému zaúčtování bankovního příkazu, chybám v dokumentaci (smlouvách), sporům s obchodními partnery apod. Za účelem eliminace tohoto rizika banky vydávají vnitřní předpisy, instrukce nebo směrnice.


Vnější vlivy


Rizika ztrát způsobené vnějšími vlivy představují obsáhlou podskupinu operačního rizika. Vnějšími vlivy totiž mohou být jednání lidí z vnějšího prostředí banky (klientů a třetích osob) – například krádeže, podvody, napadení systému banky hackery, poškození majetku banky při vandalismu apod. Kromě lidského jednání do této podskupiny spadají i ztráty vlivem živelních pohrom apod.

Operační riziko tvoří podstatnou část rizikového profilu banky a banky se snaží o jeho efektivní řízení. Důležitým nástrojem k řízení operačního rizika bank je pojištění. Pojištění sice operační rizika neodstraní, nicméně může značně snížit jejich negativní dopad. Pro předcházení projevu operačního rizika jsou důležité, kromě výše uvedeného, systémy vnitřní kontroly, různé zabezpečovací systémy, alarmy nebo bezpečnostní personál banky.


Operační riziko je obtížně oddělitelné od ostatních rizik


Operační riziko existuje ve všech činnostech banky, a je proto obtížně oddělitelné od ostatních rizik. Jako příklad lze uvést propojenost operačního rizika s rizikem úvěrovým. V případě nesplacení úvěru klientem se na první pohled tato skutečnost může jevit jako riziko úvěrové. Při podrobnější analýze však riziko nesplacení poskytnutého úvěru může být rizikem operačním. Ztráta z nesplaceného úvěru mohla totiž bance vzniknout vlivem nesprávného posouzení bonity klienta bankou, pochybením zaměstnance banky, případě porušením interních předpisů banky apod. Operační riziko tak v tomto případě splývá s rizikem úvěrovým.

Operační rizika je velice těžké změřit. K jeho snížení je však velice důležité mít kvalitně proškolený personál, vypracované bezpečností plány pro případ krizových situací a v neposlední řadě mít tato rizika dobře pojištěna. Důležitý je pro banku také výběr zaměstnanců. Z bankovní historie jsou známy případy, kdy zaměstnanci (zejména v oblasti investičního bankovnictví) způsobili bance svými obchody do vysoké ztráty. Proto by v bankách měl být vypracován efektivní systém vnitřní kontroly a dodržováno pravidlo „čtyř očí“.

Autor článku

Veronika Bučková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ