"Musíme najít spolu se všemi zainteresovanými způsob, jak zmírnit celkové náklady," řekla novinářům výkonná ředitelka BDEW Hildegard Müllerová. "Německo jako průmyslová země musí mít efektivní ekonomiku, pokud má dosáhout svých ekologických cílů," dodala.
Největší evropská ekonomika poskytuje obrovské subvence dodavatelům energie z obnovitelných zdrojů v podobě garantovaných cen vysoko nad tržní úrovní až po dobu 20 let. Ukazuje se ale, že to vede k nákladné defomaci energetického trhu, která poškozuje vysokými cenami spotřebitele a nízkými velkoobchodními cenami odrazuje od investic do energetiky.
Podle údajů BDEW vzroste letos úhrn daní, poplatků a přirážek za zelenou energii v Německu o třetinu na 31,6 miliardy eur (asi 812 miliard Kč) a proti stavu před deseti lety to bude desetinásobek. Z toho přirážka na obnovitelné zdroje dosáhhe 20,4 miliardy eur.
BDEW zastupuje 1800 společností v oborech produkce a distribuce elektřiny, plynu, vody a tepla. Svá čísla vydala před svou nadcházející valnou hromadou, které se má zúčastnit kancléřka Angela Merkelová.
Německé drobné spotřebitele zvláště rozčiluje, že nesou břemeno nákladů obnovitelné energie za velké energeticky náročné podniky, které od vlády dostaly výjimky z těchto plateb a dalších poplatků, aby si udržely konkurenceschopnost. Tyto společnosti platily loni jen čtvrtinu nákladů na zelenou energii, uvedla BDEW.
Domácnosti čeká příští rok i přes pokles velkoobchodních cen další zdražení energie. Vláda totiž rozhodla odsunout rozhodnutí o omezení nákladů na zelené zdroje na dobu po zářijových parlamentních volbách. V nich se bude Merkelová poprvé zodpovídat za svůj obrat v energetické politice z roku 2011, kdy její vláda rozhodla o uzavření jaderných elektráren a o masovém přesunu k drahým zeleným zdrojům.
"Očekáváme po volbách od vlády, ať v ní bude kdokoli, odpověď a rozhodnutí, které zajistí životaschopný energetický trh," uvedla Müllerová.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
