Jak reklamovat fakturu za elektřinu?

30.05.2014 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Když otevřete obálku od energetické společnosti, možná vás do očí hned uhodí složenka s vysokou částkou – skutečně můžete mít tak velký nedoplatek? Jste si přitom jisti tím, že se u vás v domácnosti spotřeba elektřiny nezvýšila…

Nepanikařte. Zajděte raději k vašemu měřidlu a přesvědčte se, jaký údaj se objevuje na elektroměru. Zkontrolujte spotřebu udávanou na faktuře v MWh, se spotřebou, která je na měřidle. Zohledněte přitom termín, kdy byl odečet proveden. (Ideálním řešením samozřejmě je zapisovat si pravidelně spotřebu na vašem elektroměru).

TIP: Ušetřete za energie s Finance.cz!

Pokud nepatříte k odběratelům, kteří stav elektroměru pravidelně sledují, porovnejte vaši současnou spotřebu s minulými roky. Na faktuře totiž najdete šikovný údaj – historii spotřeby. Můžete si tak jednoduše ověřit, zda nedošlo k výraznému výkyvu ve spotřebě vaší domácnosti. Projděte si také detailní vyúčtování, kde je uvedena spotřeba energie za konkrétní období. Jakmile zjistíte, že na sebe údaje nenavazují nebo došlo k velkému výkyvu a spotřeba vám rapidně naskočila, může být problém právě zde.


Jak vybrat společnost pro elektronickou aukci energie
Fixovat, či nefixovat? Toť otázka!
Ceny elektřiny pro podnikatele: Změna dodavatele versus e-aukce
Kolik v průměru zaplatíte za kWh elektřiny v roce 2014?

Na první stránce faktury najdete také přehled přijatých plateb. Zkontrolujte si je s výpisem v bance – nemohlo se stát, že se platba „někde zasekla“ nebo ji dodavatel zapomněl zaúčtovat? Zkuste vyloučit i tuto možnost, která mohla přispět k výraznému nedoplatku.

Levnější energie s Finance.cz

V našem nezávislém kalkulátoru si můžete spočítat, se kterým dodavatelem plynu či elektřiny byste vůči tomu stávajícímu nejvíce ušetřili.
V našem srovnání si s ohledem na smluvní podmínky můžete vybrat, jaké nabídky chcete do srovnání zahrnout.

Najít nejvýhodnějšího dodavatele energií!

Když se protáčí elektroměr

Pokud dojdete k závěru, že vám skutečně skokově a nepřirozeně naskočila spotřeba, aniž by k tomu byl důvod (tj. neinstalovali jste nový energeticky náročný spotřebič apod.), zaměřte se na elektroměr. Je totiž možné, že se tzv. protáčí. Ještě před tím, než zavoláte na distribuční společnost a nahlásíte jeho poruchu, zkuste jednoduchý test.

Večer si zapište spotřebu na měřidle a přes noc odpojte všechny spotřebiče ze sítě. Když na elektroměru i přesto naskočí spotřeba, může být chyba právě v něm. Jinak řečeno, elektroměr načítá spotřebu i přesto, že spotřebiče žádný proud neodebírají. Kromě toho může být elektroměr poškozen také mechanicky (poničená plomba, poničené sklo, narušené přípojnice apod.).

Pokud zjistíte poškození elektroměru, resp. chybné načítání spotřeby, neprodleně kontaktujte svého distributora (ČEZ Distribuce, E.ON Distribuce, PRE Distribuce), tedy nahlaste poruchu na zákaznické lince. Je třeba dodat, že pokud by technik na místě nezjistil poškození elektroměru a konstatoval by, že pracuje správně, mohl by vám distributor jeho výjezd naúčtovat. Chyba na faktuře může vzniknout i díky nesprávně provedenému odečtu spotřeby energie. Také to se v praxi stává. Odečty probíhají zpravidla jednou za rok a jsou prováděny dvěma způsoby. Buď váš navštíví pracovník distribuce a provede odečet číselníku elektroměru odečítačem do tzv. odečtového terminálu (tento způsob je nejčastější), nebo je využit dálkový přenos dat mezi elektroměrem a odečtovou centrálou (tento způsob se týká zatím jen zlomku elektroměrů).

Kdy a jak podat reklamaci

S podáním reklamace faktury neváhejte v případě, kdy zjistíte chybu ve výpočtu, nesedí vám spotřeba uvedená na faktuře se stavem elektroměru nebo jste našli jiné nesrovnalosti. Reklamaci vyúčtování zasílejte v písemné podobě na adresu vašeho dodavatele. Rozhodně neuděláte chybu, pokud přiložíte fotografii elektroměru a kopii vašeho vyúčtování.


VZOR – reklamace faktury za elektřinu / plyn

Dodavatel

Název/obchodní firma:
Sídlo:

Reklamace vyúčtování za sdružené služby dodávky elektřiny

Zákazník

Jméno a příjmení:
Datum narození:
Bydliště:

Smlouva o sdružených službách dodávky

Zákaznické číslo:

Odběrné místo

Adresa:
Číslo EAN:

Tímto reklamuji vyúčtování za sdružené služby dodávky elektřiny/plynu a souvisejících služeb číslo………………………… (doplňte číslo vyúčtování/faktury). Spotřeba uvedená na faktuře neodpovídá skutečnému stavu měřidla (popř. uveďte jiný důvod reklamace a rozepište ho).

Žádám Vás o písemné vyjádření k mé reklamaci.

V…………………………dne…………………………

…………………………
podpis

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ