Poslanci schválili rozpočet na příští rok se schodkem 100 miliard korun, což je proti letošnímu schválenému deficitu o 12 miliard méně. Příjmy rozpočtu se mají proti letošnímu schválenému rozpočtu zvýšit z 1,099 na 1,119 bilionu Kč a výdaje z 1,211 na 1,219 bilionu korun. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) doufá, že se mu podaří předpokládaný deficit 100 miliard korun v průběhu roku snížit. Šéf opozičního klubu TOP 09 a STAN Miroslav Kalousek označil rozpočet za projídací.
\"Základní charakteristika schváleného rozpočtu je příliš vysoký deficit. V okamžiku, kdy ekonomika pokračuje v růstu je zbytečné zvyšovat schodek,\" uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.
\"Rozpočet mohl a měl být ambicióznější. Jeho klíčovou slabinou je stomiliardový předpokládaný schodek při očekávaném růstu ekonomiky ve výši dvou až tří procent v roce 2015,\" uvedl rovněž hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda.
Marek dále upozornil, že předchozí vláda snižovala deficit rozpočtu příliš rychle, když byla ekonomika v recesi. Současný kabinet ho pak podle něj opět zvyšuje, když ekonomika roste. \"Fiskální politika je opět procyklická, ačkoli její základní úloha je přesně opačná,\" dodal.
Pokud se ovšem podaří utratit alokované peníze, tak to podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška dodá české ekonomice příští rok růstový impuls. \"Pozitivní je, že veřejné finance počítají proti letošní odhadované skutečnosti se zvýšením investičních výdajů,\" uvedl.
Marek ovšem upozornil, že výdaje na investice se sice v příštím roce zvýší, ale pohled na střednědobý rozpočtový výhled ukazuje, že pouze jednorázově. \"V dalších letech investice opět výrazně spadnou. Dokud se vládě nepodaří znatelně snížit provozní výdaje veřejné správy, nebude moci udržet investiční výdaje na potřebné úrovni,\" uvedl.
Kovanda pak zkritizoval výši výdajů na vědu a výzkum. \"Zatímco Kalouskovy rozpočty v krizových letech vyčleňovaly až téměř 40 miliard na vědu a výzkum, nynější návrh, tedy návrh na období ekonomického růstu, počítá jen s 35 miliardami, tedy se sumou o pět miliard nižší,\" uvedl.



Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
Až budete stát v koloně na D1, můžete slavit. Dálniční propojení Prahy a Bratislavy se otevřelo před 45 lety
