Návrh je součástí balíku zaměřeného proti firemním daňovým únikům, který Evropská komise předložila teprve letos v lednu. Základem celého souboru kroků je úvaha, že firmy mají danit tam, kde skutečně generují zisk.
Dnešní dohoda předpokládá, že velké nadnárodní firmy budou muset - až nová pravidla začnou platit - poskytovat daňovým úřadům v každé zemi, kde působí, zprávy o svých příjmech, ziscích a zaplacených daních.
\"Tyto zprávy potom budou mezi členskými zeměmi automaticky předávány,\" uvedl Dijsselbloem. Státům to umožní lépe odhalovat možná rizika daňových úniků a cílit případné kontroly a audity.
\"Je pro nás důležité, aby měly členské státy informace o nadnárodních firmách, hlavně pokud sídlí mimo Evropu. A také jaké mají možnosti optimalizovat daňové základy,\" míní český ministr Babiš.
Německo dnes v návrhu dosáhlo toho, že mimoevropské firmy, které mají v unijní zemi jen své dceřiné společnosti, budou muset povinně informace začít poskytovat až od roku 2017. Jinak má pravidlo začít platit už ve fiskálním roce 2016.
Podle eurokomisaře pro daně a cla Pierra Moscoviciho je dnešní dohoda klíčovou částí boje proti daňovým únikům. Balík návrhů komise podle něj odpovídá doporučením Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) z loňského podzimu týkajících se právě potírání korporátních daňových úniků a přesouvání zisků.
Dnes ministry financí EU podpořený návrh novelizuje směrnici o automatické výměně daňových informací a týká se nadnárodních firem s konsolidovanými příjmy nejméně 750 milionů eur. Podle podkladů komise jde o deset až 15 procent všech nadnárodních společností, které ovšem představují 90 procent korporátních zisků.
Definitivní schválení dnes domluvených novinek bude možné až poté, co se k věci vyjádří europarlament. Dijsselboem takový vývoj čeká ještě za nynějšího nizozemského předsednictví, tedy v první polovině letošního roku.



Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
