Slovenský parlament v únoru schválil zákon o zjednodušení podmínek pro příchod pracovníků z takzvaných třetích zemí na Slovensko za předpokladu, že budou zaměstnáni v regionech s mírou nezaměstnanosti nižší než pět procent a že jde o nedostatkovou profesi.
Nová pravidla se týkají hlavně zaměstnavatelů na západním Slovensku, kde se nezaměstnanost dlouhodobě pohybuje pod celostátním průměrem. Například v Bratislavě a okolí budou moci firmy podle seznamu ústředí práce jednodušeji zaměstnat cizince v 70 různých profesích. Kromě dělnických pozic ve strojírenském, automobilovém a elektrotechnickém průmyslu jde například o lékaře, pracovníky ve stavebnictví a řidiče kamionů, trolejbusů či autobusů.
Pro otevření slovenského pracovního trhu se dříve vyslovili i zástupci automobilového průmyslu. Odvětví výroby vozidel a součástek je hlavním tahounem ekonomiky Slovenska, které si drží pozici největšího výrobce aut na světě v přepočtu na obyvatele.
Na konci dubna bylo v pětimilionové zemi pod Tatrami zaměstnáno 53.690 cizinců. Z toho většinu tvořili občané jiných zemí EU, kteří nemusejí na Slovensku žádat o pracovní povolení. Ze států mimo EU na Slovensku pracují hlavně Srbové a Ukrajinci.
Míra nezaměstnanosti na Slovensku letos v květnu klesla na 5,37 procenta, což je minimum v novodobé historii země. Úřady práce evidovaly u zaměstnavatelů téměř 81.000 volných pracovních míst. V minulosti, kdy byla vysoká nezaměstnanost jedním z největších ekonomických problémů Slovenska, odjely tisíce Slováků za prací do zahraničí, někteří zamířili i do České republiky.
S nedostatkem kvalifikované pracovní síly se potýká i Česko, které má dlouhodobě nižší míru nezaměstnanosti a naopak vyšší průměrnou mzdu než Slovensko. Česká vláda minulý týden rozhodla, že v programu Režim Srbsko, který usnadňuje zaměstnávání cizinců v ČR, bude 3000 pracovních míst ročně. Zvláštní režim pro vyřizování pracovních karet už má Česká republika s Ukrajinou, Filipínami či Mongolskem.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
