3. a 4. vlna EET je tu. Jak ji ovlivní koronavirus?

23.03.2020 | , Inspirum
Komerční sdělení


Elektronickou evidenci tržeb (EET) čeká poslední vlna (3. a 4. vlna jsou sloučeny) v květnu tohoto roku. Od května 2020 se jen málokdo evidenci vyhne a toho si jsou vědomi i poskytovatelé jednotlivých řešení, kteří se na trhu v posledních letech objevili.

Koho se týká 3. a 4. vlna ? Jaká je nejjednodušší cesta ke splnění zákonné evidence? Které řešení je šetrné k mé peněžence? To vše si vysvětlíme v následujících řádcích.

Kdo spadá do 3. a 4. vlny EET?

  • řemeslníci
  • kadeřnice, kosmetičky, maséři
  • výrobci, zemědělci
  • právníci, účetní, konzultanti, lékaři, veterináři
  • stánkoví prodejci občerstvení
  • dopravci, cestovní kanceláře
  • autoservisy
  • lektoři, organizátoři kulturních akcí
  • + všechna povolání, které nejsou uvedeny v předchozích vlnách

Koho se evidence netýká, jaké jsou výjimky, jak si nárokovat jednorázovou slevu na dani z příjmu nebo co je to tzv. offline režim pro menší podnikatele si můžete přečíst v článku EET 2020: Co nás čeká a jak se nejlépe připravit.

Proč začít s EET již teď?

Můžeme se poučit z chyb obchodníků z roku 2016 a následně 2017. Mnoho z nich čekalo až do poslední chvíle a EET řešení zajišťovali až těsně před oficiálním zavedením 1. a 2. vlny. To způsobilo hned několik problémů. 

  1. Poskytovatelé EET řešení byli zavaleni a často nedokázali odbavovat poptávku
  2. Mnoho obchodníků nemělo čas si evidenci vyzkoušet v období, kdy šlo o dobrovolnou aktivitu a vychytat všechny “mouchy”
  3. Za neschopnost správně evidovat obchodníky čekají sankce, kterým se dá předejít právě včasnou implementací a správným nastavením zákonných procesů

Jak ovlivní koronavirus EET?

EET v kontextu koronaviru začíná být předmětem rozsáhlých jednání přímo ve vládě. Odložit povinnost evidence, nebo jen neaplikovat sankce v případě pozdního podání? 

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) si dlouhodobě stála za svým a už dříve avizovala, že není ze zákona možné EET odložit. Navrhovala jen ústupek v podobě neudělování sankcí, a to do 1.8.2020.
Po nátlaku veřejnosti a opozičních stran se pro odložení EET vyjádřila i vládní ČSSD, kdy její poslanec Jan Votava žádal o “urychlené odložení” těchto vln EET.

Zřejmě i pod tíhou tlaku Schillerová otočila. Ministerstvo financí navrhuje pozastavit elektronickou evidenci tržeb po dobu trvání nouzového stavu a následujících třech měsíců. V praxi to znamená, že žádný poplatník nebude muset evidovat své tržby a tato povinnost zůstane bez kontroly příslušných orgánů.

Odložení EET je nutné upravit novelou zákonu, kterou úřad předloží na úterní (24.3.2020) mimořádné jednání Poslanecké sněmovny.

Jaké jsou způsoby evidence tržeb?

  • Pokladní systém - skvělá možnost pro větší podnikatelské subjekty, které potřebují do pokladny integrovat další funkce, jako jsou skladové zásoby a podobně. Jde o nejnákladnější alternativu evidence, kvůli nutnosti zakoupit další hardware (typicky chytré zařízení s tiskárnou). Pokud však pokladní systém vyžadujete, doporučuje se vybírat na základě segmentu, ve kterém působíte a jaké funkce opravdu využijete. Mezi rozšířené pokladní systémy u nás patří Dotykačka nebo MarkEETa.

  • Platební terminál - V případě, že již používáte platební terminál je možné, že podporuje funkci EET a je třeba ji pouze aktivovat. Pokud si nejste jisti, zda váš poskytovatel umožňuje elektronickou evidenci, můžete se podívat na článek Velké srovnání poskytovatelů platebních terminálů, kde u každého poskytovatele v tabulce najdete, jestli EET funkci zpřístupňuje, za jaký měsíční poplatek a kolik vás bude stát její aktivace. Výhodou evidence skrze terminál je tzv. all-in-one řešení, kdy již nepotřebujete žádný další hardware a složitě jej propojovat.

  • Webová/mobilní aplikace - Využití webové nebo mobilní aplikace je nejúspornější řešení z našeho přehledu a může být ideální volbou pro všechny, kterých se týká evidence až v rámci 3. a 4. vlny. Není nutné vlastnit žádný jiný hardware, než který již pravděpodobně máte. K evidence postačí pouze počítač, tablet nebo telefon. Do svého zařízení si stáhnete aplikaci, z daňového portálu stáhnete EET certifikát, nainstalujete a můžete evidovat.

Jak začít evidovat skrze mobilní aplikaci?

Celý proces si ukážeme na příkladu aplikace Malá pokladna. Tu jsme si vybrali nejen proto, že se nám líbí jednoduché a přehledné zpracování, ale i možnost využívat aplikaci za minimální poplatek, který se neplatí ve chvíli, kdy zrovna neevidujete. Je to tak skvělé řešení pro prodejce, kteří podnikají sezóně a část roku žádnou aktivitu nevykazují.

Za pozornost stojí i možnost poskytovat elektronické účtenky bez nutnosti zjišťovat emailovou adresu od zákazníka, díky tzv. kasabločkům. Jde o útržky se speciálním kódem, pod kterým si váš zákazník v případě potřeby vyzvedne svou účtenku na internetu.

Předtím, než začnete evidovat vás čekají 4 jednoduché kroky.

  1. Zažádáte o přístup do daňového portálu
  2. V daňovém portálu vytvoříte pobočku a vygenerujete certifikát
  3. Stáhnete si aplikaci do svého telefonu
  4. Vložíte certifikát do aplikace

Po splnění posledního kroku vám již nic nebrání a můžete začít evidovat. Pokud si nejste jisti, jestli dokážete všechny kroky splnit sami nebo nechcete ztrácet čas, je možné se obrátit na experty týmu Malá pokladna, kteří vám s implementací rádi pomohou.

Stále nevíte která forma evidence bude ta nejlepší právě pro vás?

Stejnými slovy, kterými jsme začali i skončíme. Na trhu je dnes mnoho možností, které mají své klady a zápory. Co je pro jednoho klad, může být pro jiného zápor. Vše souvisí s tím, jak jednotlivé produkty využíváte nebo v jakém segmentu se pohybujete. Pokud potřebujete pomoci s nezávislým srovnáním a najít řešení na míru vašemu podnikání je možné využít služeb InspiPay, která se nezávislému srovnání aktivně věnuje.

Autor článku

Komerční sdělení

Články ze sekce: Komerční sdělení