Jak správně vést e-shop z pohledu práva?

02.11.2021 | , unsplash.com
Komerční sdělení


Vlastní e-shop se v průběhu let stal jedním z nejrozšířenějších způsobů podnikání na internetu. 

Není se čemu divit. Založení internetového obchodu je díky systémům pro pronájem e-shopu otázkou několika kliknutí. Díky tomu se internetovým podnikatelem může stát skutečně každý. Stejně jako při jakémkoliv jiném podnikání je však potřeba myslet také na legislativní stránku věci. 

Naprosto základním úkonem, který by měl každý začínající e-shoper provést, je vyřízení živnostenského listu. Fakticky jde o jednu cestu na příslušný úřad a zaplacení poplatku ve výši 1 000 korun. Důležité však bude ujasnit si, jestli podnikání budete provozovat na hlavní, nebo vedlejší činnost. Rozdíl je to totiž docela zásadní.

Živnost na hlavní činnost provozují podnikatelé, kteří se podnikání věnují na hlavní úvazek. Následně jsou také nuceni odvádět zálohy na sociální a zdravotní pojištění alespoň v minimální výši. Při podnikání na hlavní činnost se proto připravte na to, že i v případě minimálního výdělku či dokonce ztráty budete muset zaplatit alespoň minimální zálohy. 

Podnikání na vedlejší činnost je o něco volnější. Jak už vyplývá z názvu tohoto pojmu, jde o formu provozu živnosti, která pro vás představuje jen vedlejší příjem. Typicky v souběhu se zaměstnáním. Pro rozjezd internetového prodeje proto může být lepší formou právě vedlejší činnost. Odvody za zdravotní a sociální pojištění budete platit jen ze skutečně realizovaných příjmů a současné zaměstnání vám poskytne jistotu, kdyby to na volné noze náhodou nevyšlo. Pokud to však s podnikáním na internetu myslíte vážně, rozhodně byste měli zvážit založení společnosti s ručením omezením, tedy notoricky známé s.r.o.


Kdy být plátcem DPH?

Pokud se vám v online prostředí zadaří, možná vás čeká další zásadní otázka. Tou je plátcovství DPH. Plátcem DPH se stává podnikatel, jehož příjmy dosáhnout více než milionu korun za rok. Existují také případy, kdy je to režimu plátce DPH výhodnější vklouznout dříve. Například v případě, kdy sami prodáváte převážně plátcům DPH. Jako neplátce DPH nemusíte vést účetnictví, stačí jednodušší evidence a neřešíte DPH na svých fakturách. Stačí uvést, že sami nejste plátci DPH. 

Na pořádný malér byste si mohli zadělat také v případě, kdy jako majitel e-shopu nezobrazíte svým zákazníkům všechny požadované informace. Mezi ty patří obchodní podmínky, informace o ochraně osobních údajů, které by měla být vyčleněna samostatná stránka. Správné nakládání s osobními údaji je také spojeno s registrací u Úřadu pro ochranu osobních údajů, kterou byste jistě měli provést.


Podnikání na internetu vám usnadní kvalitní platforma

Splnění všech právních specifik e-shopu není nic složitého. Zároveň se však žádné z nich nevyplatí podceňovat. Trocha zjišťování a ujištění, že vše plníte správně, se rozhodně vyplatí více než risk spojený s případnými spory se státním aparátem. Existuje navíc jeden aspekt, který vám úspěch v někdy nepřehledné internetové džungli dokáže velmi usnadnit. Tím je výběr správné e-shopové platformy. 

Ideálně takové, která se stane oporou vašeho podnikání a usnadní vám jeho rozvoj. Nejsnadnější cestou k vlastnímu internetovému obchodu je jednoznačně pronájem e-shopu. Za pár korun získáte neomezený přístup k vyspělé e-shopové platformě, která se neustále rozvíjí. Upgates jde ještě dál. Svým e-shoperům totiž nabízí bezkonkurenční grafické možnosti, jednoduchý prodej do více zemí a pokročilé funkce, které vyhoví vašim individuálním potřebám. Založte si u nás e-shop ještě dnes na prvních 30 dní zdarma. 

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Komerční sdělení