Řidičák v mobilu a přísnější podmínky pro začátečníky: co přinese nová směrnice EU

03.10.2025 | , UNIQA
Komerční sdělení


perex-img Zdroj: Freepik.com

Už na jaře roku 2025 došlo k politické dohodě mezi Evropským parlamentem a Radou EU o revizi směrnice o řidičských průkazech. Revidovaná pravidla přinesou změny, které zasáhnou všechny řidiče z celé EU, tedy i ty české. Cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu, snížit počet nehod a zároveň zjednodušit administrativu pro občany i úřady.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Formální schválení směrnice se očekává na podzim 2025. Poté budou mít členské státy čtyři roky na její implementaci do národní legislativy. Znamená to, že nejpozději do roku 2030 by se nová pravidla měla projevit také u nás. Jaké změny nás čekají a koho se dotknou?

 Digitální řidičák v mobilu platný po celé EU

Jednou z nejviditelnějších změn, kterou revidovaná směrnice o řidičských průkazech navrhuje, bude zavedení digitálního řidičského průkazu. Řidiči si jej budou moct uložit do mobilního telefonu v rámci aplikace Evropské peněženky digitální identity (EUDI Wallet), kterou musí jednotlivé členské státy spustit nejpozději do konce roku 2026. Tento digitální doklad bude uznáván ve všech státech EU a měl by fungovat i v offline režimu.

Českým řidičům digitální agenda není cizí. Už od roku 2024 při silniční kontrole nemusí předkládat žádné fyzické dokumenty, stačí jim občanský průkaz v aplikaci eDoklady. Policie si následně ověří platnost povinného ručení, řidičského průkazu a osvědčení o registraci vozidla sama.

Revize směrnice EU ale přinese zásadní posun, protože digitální řidičský průkaz bude uznávaný napříč celou Unií. Čeští řidiči se tak zcela obejdou bez plastové kartičky i při cestách do zahraničí.

Přísnější podmínky pro začátečníky

V nových pravidlech se také počítá se zavedením minimálně dvouleté zkušební doby pro čerstvé držitele řidičského průkazu. V této době pro ně budou platit přísnější pravidla než pro zkušené řidiče. Například půjde o nulovou toleranci alkoholu za volantem i v zemích, kde je jinak určitý limit povolen. Začátečníci musí počítat také s vyššími pokutami za vážné dopravní přestupky nebo s omezeními při řízení v nočních hodinách.

Hlavním cílem je snížit vysoký počet dopravních nehod mezi mladými řidiči. Ti sice tvoří pouze 8 % všech řidičů automobilů v EU, ale až 2 z 5 smrtelných nehod se týkají právě lidí mladších 30 let.

Možnost řídit už od 17 let s doprovodem

Směrnice nově umožní, aby mladí lidé mohli získat řidičský průkaz už v 17 letech. Podmínkou ale bude doprovázená jízda, podobně jako to už dnes funguje v Německu nebo ve Francii. Neplnoletý řidič tak smí usednout za volant pouze v přítomnosti zkušeného řidiče, kterého určí zákon. Nejčastěji zřejmě půjde o rodiče, který má s řízením delší praxi a jeho řidičská minulost je bez závažných dopravních přestupků.

Podobný systém doprovázené jízdy budou moci členské státy zavést i pro sedmnáctileté řidiče nákladních vozidel (C1, C1E a C). Toto opatření by mělo přilákat více mladých lidí k profesi řidiče.

Systematičtější kontroly způsobilosti k řízení

Konečně se také dočkáme většího důrazu na zdravotní způsobilost řidičů. Členské státy budou muset zavést pravidelnější kontroly u starších řidičů (předpokládá se od 70 let). Je ale možné, že v některých případech bude stačit tzv. sebehodnoticí dotazník, a až potom lékařská kontrola. Posouzením zdravotního stavu by ale měli projít i noví řidiči.

Zároveň se sjednotí platnost řidičských průkazů. Běžné průkazy skupiny B budou v celé EU vydávány na 15 let, u profesionálních řidičů a starších osob může být tato doba kratší. Cílem je, aby řidičské průkazy odrážely reálný zdravotní stav držitele a aby se napříč Evropou používaly stejné standardy.

Zákaz řízení platný v celé EU

V současné době platí, že když dostane řidič zákaz řízení v jedné zemi EU, neplatí tento zákaz v ostatních členských státech. Nová směrnice by proto měla zajistit, že pokud řidič přijde o řidičský průkaz kvůli závažnému přestupku v jednom členském státě, zákaz bude automaticky platit i v ostatních zemích EU. Tento krok má zabránit tomu, aby řidiči, kteří přišli o oprávnění například za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog, mohli dál řídit v jiné zemi Unie.

Snížení administrativní zátěže a zvýšení bezpečnosti

Směrnice ale připravuje také další opatření, která mají přispět k větší bezpečnosti na evropských silnicích. Patří sem například sjednocení podmínek pro řidiče motocyklů, větší důraz na ekologické a úsporné řízení během výuky, možnost jednoduššího uznávání řidičských průkazů v členských státech nebo digitální výměna informací mezi úřady.

Všechny tyto změny by měly postupně vést k snížení administrativní zátěže pro občany a zvýšit bezpečnost všech účastníků dopravního provozu na cestách. Na implementaci členskými státy si ale ještě musíme počkat.
 

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Komerční sdělení