Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se loni v ČR spotřebovalo zhruba 5,61 miliardy litrů nafty (4,7 milionu tun) nafty a 2,13 miliardy litrů benzinu (1,6 milionu tun).
Václav Loula z (ČAPPO) ČTK řekl, že hlavním důvodem zvýšené poptávky po benzinu i naftě byla jejich příznivá cena a růst ekonomiky. Loni v březnu se ceny pohonných hmot v ČR dostaly na nejnižší úroveň od jara 2009. Podle dat společnosti CCS, která ceny sleduje, byl litr nafty v průměru k mání pod 25 korunami, benzin Natural 95 za méně než 26,50 Kč.
Česká ekonomika sice loni podle Českého statistického úřadu zpomalila růst na polovinu, i tak ale stoupla o 2,3 procenta. „Váha ceny paliva na rozhodování zákazníka k nákupu je 65 procent,“ podotkl Loula. Nyní se nafta prodává průměrně za 30,56 Kč, Natural 95 za 31,34 Kč.
Podle aktuálních dat ministerstva průmyslu a obchodu bylo na konci loňského roku v Česku asi 3900 veřejně přístupných benzinových pump. Česká republika v evropském kontextu dlouhodobě vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích. Na konci roku 2016 jich bylo evidováno konkrétně 3 906, což tvoří více než polovinu (55,9 %) celkového počtu čerpacích stanic. Ostatní jsou neveřejné nebo čerpací stanice s vymezeným přístupem v areálech podniků. „Počet veřejně dostupných stanic se neustále zvyšuje. Oproti roku 2015 jich přibylo 62, což představuje nejvyšší meziroční růst za posledních 7 let,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.
Loula dnes připomněl, že v Česku loni meziročně výrazně vzrostl i prodej stlačeného zemního plynu (CNG) určeného pro dopravu. Český plynárenský svaz už na konci ledna oznámil, že spotřeba CNG pro dopravu se v Česku loni meziročně zvýšila o 36 procent na rekordních 59,4 milionu metrů krychlových. „I přes tento nárůst zůstávají dominantní pohonné hmoty vyráběné z ropy,“ dodal Loula. Za rostoucími čísly ohledně počtu čerpacích stanic stojí právě rostoucí spotřeba CNG. Čerpací stanice se totiž evidují dle vlastníků, takže v jedné lokalitě mohou být umístěny dvě čerpací stanice různých společností, byť jde zpravidla o jeden areál s jednou obsluhou. „Za rostoucím počtem veřejně dostupných stanic tak v řadě případů stojí i otevírání nových plnicích stanic CNG přidružených k již existujícím standardním čerpacím stanicím pohonných hmot jiných vlastníků,“ upozorňuje Damir Duraković s tím, že vzhledem k rostoucí oblibě CNG bude takových případů přibývat. Plnicích stanic CNG bylo ke konci roku 146, což znamená, že za poslední 3 roky přibylo v Česku téměř 100 CNG plniček.
V Česku podle plynařů jezdí v současné době zhruba 15.000 vozidel na CNG. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu je v Česku celkově registrováno kolem sedmi milionů vozidel. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí necelé dvě desetiny procenta.
Tabulka: Spotřeba benzinu a nafty v ČR v posledních letech (v tis. tun)
| Rok | Benzin | Nafta |
|---|---|---|
| 2010 | 1858 | 3980 |
| 2011 | 1791 | 4075 |
| 2012 | 1669 | 4058 |
| 2013 | 1570 | 4138 |
| 2014 | 1570 | 4337 |
| 2015 | 1577 | 4542 |
| 2016 | 1605 | 4733 |
Zdroj: ČTK, Axigon



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
