Jak vydat knihu? Zeptali jsme se spisovatele

24.01.2018 | Lucie Mečířová, Finance.cz
Spotřebitel


Chtěli byste vydat knihu? Až 90 % lidí vám na tuto otázku odpoví kladně. Jaké jsou vaše možnosti, když svoje dílo nechcete nechat zavřené v šuplíku?

První a méně finančně náročnou možností je spolupráce s nakladatelem, který naprostou většinu výdajů zaplatí za vás. Co ale když vás nakladatelství odmítne? Jsou i jiné možnosti, jak vydat rukopis? O tom nám poví Jan Opatřil, autor dětských knih o kapříku Metlíkovi a Hororových povídek (www.janopatril.cz).

Vyplatí se být spisovatelem na plný úvazek oproti běžnému zaměstnání?

Mně osobně se být spisovatelem vyplatí. A to nejen finančně, ale zejména proto, že dělám práci, která mě baví, a mám svobodu. Spisovatelství beru jako podnikání. A úspěch v podnikání záleží na pracovitosti, správných finančních návycích, marketinku, know-how, štěstí, a jelikož se jedná o uměleckou činnost, pak samozřejmě i na talentu a originalitě. Stejně jako ve všech oborech lidské činnosti jsou i v psaní knížek spisovatelé, kteří si vydělají pohádkové bohatství, pak lidé, kteří se průměrně uživí, a jsou tu i ti, kteří zisk nevykazují. J. K. Rowlling si prý vydělává 1 milion liber denně a je spolu s Danem Brownem patrně komerčně nejúspěšnější spisovatelkou na světě. V Americe se podle Stephena Kinga spisovatelstvím živí asi 10 % publikujících autorů. V České republice je toto procento, myslím, ještě nižší.

Jakým způsobem se dá vydat kniha? A jakou cestu jste si zvolil vy?

Autor může buď uzavřít smlouvu s nakladatelem, nebo si knihu vydat vlastním nákladem. Já jsem zkusil obě možnosti a dnes již vydávám knihy pouze vlastním nákladem.

Jak nákladné je vydat knihu svépomocí?

Na rozdíl od spolupráce s nakladatelem je nutné zpočátku investovat 100 % peněz potřebných na vydání knihy. Tedy zaplatit jazykovou korekturu textu, ilustrátora (pokud je potřeba), grafické studio za návrh obálky, dalšího grafika na zalomení textu, pak i tiskárnu, co knihu vyrobí, dále je také nutné investovat do logistiky a uskladnění knih. Cena tisku záleží samozřejmě na spoustě faktorech. Na počtu stran, druhu papíru, barevnosti, obálce, formátu a nákladu. Pak je nutné připočíst i DPH, které je naštěstí u knih snížené na 10 %, přestože jsem přesvědčen, že by měly knihy být, podobně jako v mnoha dalších evropských zemích, z povinnosti platit DPH vyjmuty. Obecně se dá říct, že čím větší náklad, tím levnější výroba. Pokud se autor rozhodne vydat knihu v ekonomicky výhodném počtu, pak výrobní náklady jen málokdy klesnou pod 100 000 Kč. A to spisovatel vůbec nepočítá ty stovky, ne-li tisíce hodin, které strávil psaním.

A co marketing?

Marketing je velmi důležitý, aby se potencionální čtenáři o knize vůbec dozvěděli. V České republice totiž vychází kolem 17 000 titulů ročně. Bohužel jen málokterý marketing funguje. Já si myslím, že v dnešní době je nejefektivnější živá reklama, a proto pořádám literární besedy a autorská čtení nejčastěji pro žáky základních škol. S mými knihami o kapříku Metlíkovi pro 1. stupeň a s knihami hororových povídek pro 2. stupeň. Na besedách představuji práci spisovatele, čtu ukázky z knihy, diskutuji a interaktivně komunikuji s posluchači. Besedy jsou zábavné a zároveň vzdělávací. Mě navíc kontakt s živým publikem obohacuje a naplňuje. Je pro mě zásluhou, ne povinností.

Jak se pak kniha dostane do knihkupectví?

Spisovatel uzavře smlouvu s distributorem. U nás jsou 2 hlavní, Pemic a Kosmas. Distributor následně knihu nabídne knihkupcům, kteří ji prostřednictvím svých kamenných nebo internetových obchodů prodávají čtenářům. Za svou službu si pochopitelně distributor vezme rabat, který se pohybuje kolem 55 % z pultové ceny publikace.

Živí spisovatele ještě něco jiného než prodej knih?

Ano. Příjem z prodeje knih doplňuji právě třeba pořádáním literárních pořadů a besed. V této souvislosti spolupracuji i s MZe ČR. Aktuálně také vzniká audiokniha Kapřík Metlík Nový domov, kterou produkuji spolu s Jakubem Vágnerem. Spisovatelství může být též spojeno s merchandesignem nebo prodejem práv na divadelní či filmová zpracování.

Vydal jste už několik knížek. Všechny profitovaly?

Ano, teď již ano, ale doba profitu je u knížek obecně delší než u jiného „spotřebnějšího“ zboží. Aspoň u mě v řádu měsíců až let. Ale zasazené semínko také nevyroste ve strom druhý den. Počkat si, se ale rozhodně vyplatí!



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 7 krát 5 0.5

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.