Máte správně nastavené zálohy za energie? Poradíme vám, jak na to

21.02.2018 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Jednou za měsíc posíláte svému dodavateli zálohy za elektřinu nebo zemní plyn. On vám jednou za rok zašle vyúčtování. To je správná chvíle, kdy si překontrolovat nastavení záloh. Jak na to? A co dělat, když máte velký nedoplatek a jste bez peněz?

Zálohy, které posíláte na účet dodavateli elektřiny nebo plynu, by měly co nejlépe odpovídat skutečnosti. Vyrovnaná faktura, bez nedoplatku nebo přeplatku, ale bývá spíše výjimkou. Pokud na ročním vyúčtování máte vysoký přeplatek nebo naopak nedoplatek, dodavatel vám pravděpodobně výši záloh upraví a jejich rozpis vám zašle v novém platebním kalendáři. O zvýšení nebo snížení zálohových plateb ale můžete požádat také ze své vlastní vůle.

Čtěte také: Bojíte se vysokého účtu za teplo? Jak si zvýšit zálohy? 

Navýšení záloh? Musí mít důvod

Předně, obchodník s energiemi vám bezdůvodně nemůže navýšit zálohy. „Obvyklým důvodem ke zvýšení záloh je zdražení státem regulovaných plateb za energie nebo vyšší spotřeba v předcházejícím roce,“ říká Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.

Nezapomínejte, že vztah s dodavatelem je oboustranný. I vy v něm máte svá práva a povinnosti. Jako zákazník byste se s obchodníkem měli na zálohových platbách dohodnout. Pokud by na vaše požadavky dodavatel nereagoval, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad.

(foto: Shutterstock)

Jak si správně nastavit zálohy?

Výše záloh za elektřinu nebo zemní plyn vychází z vaší předchozí spotřeby nebo z předpokládané spotřeby, pokud připojujete nové odběrné místo. Využít můžete některého on-line kalkulátoru a orientačně si spočítat roční náklady na energie.

Většina obchodníků nerozděluje platby do 12, ale do 11 měsíců, proto je raději vydělte 11 a získáte orientační přehled o výši plateb. Následně se můžete spojit se svým dodavatelem a požádat ho o úpravu záloh. Můžete zavolat na zákaznickou linku, kontaktovat dodavatele e-mailem nebo si sami změnit zálohy on-line ve svém klientském účtu, pokud vám ho dodavatel poskytl.

„Výpočet zálohy je odvozený od standardního chování obdobného spotřebitele, a to nemusí některým klientům vyhovovat. Potom mohou zavolat na zákaznickou linku a zde si výši záloh upravit, vždy s ohledem na předpokládanou spotřebu,“ konstatuje Ivo Kršek, energetický poradce ze společnost E.ON Energie.

Čtěte také: Jak si pohlídat spotřebu a podat reklamaci?

Přeplatek, nebo nedoplatek?

Je lepší mít na svém ročním vyúčtování za energie přeplatek, nebo mírný nedoplatek? Přeplatek je příjemnější, ale zase to znamená, že dodavateli posíláte víc peněz, než je třeba. „Vždy je lépe nepůjčovat obchodníkovi naše peníze a mít raději nižší nedoplatek,“ míní Jan Schindler.

Někteří dodavatelé mají ve svých obchodních podmínkách uvedeno, že přeplatky nevracejí a používají je na úhradu záloh pro další období. Jiné společnosti vám přeplatek vrátí až od určité výše, například 50, 100 nebo 200 korun. Vždy ale můžete dodavatele o vrácení přeplatku požádat, měl by vám vyhovět.

Pokud zvolíte nižší zálohové platby, zvažte, zda vám nedoplatek na konci zúčtovacího období nezpůsobí finanční potíže. „Pro zákazníky i dodavatele je lepší, když jsou měsíční zálohy posílané v dostatečné výši,“ uvádí Ivo Kršek.

Když se ocitnete v situaci, že nemáte okamžité finance na uhrazení vysokého nedoplatku za energie, neschovávejte složenku sami před sebou. „Zavolejte co nejdříve na klientskou linku a domluvte se na dalším postupu. Ani dodavatel nemá zájem na přerušení dodávky u solidně jednajícího klienta. Ale neplatiče odpojit musíme,“ upozorňuje Ivo Kršek.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ