O tom, že je sdílená ekonomika na vzestupu, už dnes nikdo nepochybuje. Pokud se ale zahraniční trend růstu přesune do Česka, čeká nás další vlna rozvoje jednotlivých peer-to-peer služeb.
„Peer-to peer je v první řadě srozumitelné. Máte volné peníze, tak je investujete do půjček jiných lidí. Peníze se vám vracejí tím, že je lidé splácí i s úroky. Jednoduchý princip sdílené ekonomiky je každému jasný,” vysvětluje ředitel služby Zonky Pavel Novák princip P2P.
Podle analýzy společnosti Deloitte se v roce 2017 podílela sdílená ekonomika na celkovém objemu hrubého domácího produktu (HDP) České republiky pouhými 0,03 %. Dle odhadované výše HDP to odpovídá zhruba 1,5 miliardě Kč. Pro srovnání například ve Velké Británii, kde je sektor sdílené ekonomiky jedním z nejsilnějších ve světě, je podíl už cca 0,15 % celkového HDP. Tato čísla jasně naznačují, že sdílená ekonomika (a s ní i jednotlivé peer-to-peer služby) se do budoucna stanou nedílnou součástí globální ekonomiky.
Rozvoj jednotlivých služeb v Česku je evidentní i běžným okem. Zatímco v roce 2012 jste si na poli sdílené dopravy mohli vybírat mezi sedmi vozy, o pět let později již toto číslo narostlo na 350.
Podobný růst popularity můžeme v Česku sledovat také v oblasti peer-to-peer půjček. „Zatímco na konci roku 2015 nepřesáhl celkový realizovaný objem půjček 25 milionů Kč, na počátku roku 2018 si u nás již lidé půjčili více jak 2,5 miliardy Kč,“ dodává Pavel Novák, ředitel české služby Zonky, která půjčky mezi lidmi zprostředkovává.
(foto: Shutterstock)
Podíváme-li se na světové objemy peněz ve sdílené ekonomice, tak podle dat washingtonské agentury Brookings se s podobným růstem setkáme také na globální úrovni. Podle jejich výzkumu (založeném na vývoji společností jako Uber nebo Airbnb) se bude jednat o růst z 14 miliard dolarů v roce 2014 na odhadovaných 335 miliard dolarů v roce 2025.
Ani Česká republika za tímto růstovým trendem nijak nezaostává – a to jak na straně koncových uživatelů, tak i vzhledem k poskytovatelům a pronajímatelům jednotlivých produktů. Podívejme se ještě jednou na českou službu Zonky: „Zatímco na konci roku 2015 jsme měli zhruba 600 aktivních investorů, dnes se pohybujeme kolem hranice 9000 lidí, kteří u nás pravidelně měsíčně investují,“ poukazuje Pavel Novák.
Na popularitě mezi lidmi tak získávají i platformy, které dané služby zprostředkovávají. Zatímco ještě před několika lety bylo používání Uberu, Airbnb či Zonky výsadou mladých IT odborníků, dnes se průměrný věk uživatele daných pohybuje kolem 40-45 let.
Pro uživatele, kteří dosud peer-to-peer služby ještě užívat nezačali, je tak velice pravděpodobné, že rok 2018 bude v tomto ohledu do značné míry přelomový.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
