Místopředseda Evropské komise pro euro a sociální dialog Valdis Dombrovskis a komisař pro finanční a hospodářské záležitosti, daně a cla Pierre Moscovici zdůraznili, že pohled komise je jasný a Řím má na předložení nového rozpočtového plánu čas do 13. listopadu. Zástupci EK i šéf euroskupiny Centeno při příchodu připomínali, že ministry financí dnes o rozpočtových plánech všech zemí eurozóny čeká jen diskuse, žádné závěry přijímány nebudou.
Italská vláda plánuje pro příští rok rozpočtový deficit 2,4 procenta hrubého domácího produktu (HDP), což představuje trojnásobek ve srovnání s cílem předchozí vlády. Země má přitom už nyní jedno z největších zadlužení mezi zeměmi eurozóny. V kombinaci s nízkým očekávaným růstem země to vedlo komisi, která v rámci hospodářského cyklu posuzuje rozpočtové plány všech zemí eurozóny, k požadavku na úpravu.
\"Čekám na odpověď italské vlády. Doufám a věřím, že převládne rozumný a racionální přístup a nový návrh včas dostaneme,\" poznamenal dnes Moscovici. Svůj názor pak komise zveřejní 21. listopadu.
Řím si podle komisaře musí uvědomit, že celá eurozóna je jednou strukturou a Itálie by měla zůstat v jejím jádru. \"Pravidla jsou celkem přesná: Musíme zajistit, že italské zadlužení neporoste a bude se snižovat strukturální deficit,\" podotkl Moscovici. Předložený návrh italského rozpočtu to podle něj zdaleka nezajišťoval.
Slovenský ministr financí Peter Kažimír před schůzkou na twitteru uvedl, že pokud některá země eurozóny prohlásí, že pro ni pravidla neplatí, ohrožuje to dokončení hospodářské a měnové unie. \"Italské chování je pro tyto plány rizikem. Je třeba mít na paměti, že existují ti, kdo jsou proti užší integraci, a ti s radostí italský postoj využijí,\" uvedl.
Jakub Dospiva mka



Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
