Jak se připravit na pracovní pohovor?

18.11.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Jak se správně připravit na pohovor? Tuto otázku si alespoň jednou za život položí snad každý. Pro řadu lidí se jedná o velmi stresující okamžik, který je mnohdy dokáže dosti vyvést z míry. Přitom právě to je něčím, čemu by se uchazeč o práci měl snažit vyvarovat. Jak tedy udělat maximum pro to, abyste u pohovoru uspěli? Které věci je potřeba vzít si s sebou a jak byste se měli obléct? To vše se dozvíte na následujících řádcích. 

Ačkoliv si to mnozí možná tak úplně neuvědomují, základním předpokladem úspěchu je poctivá příprava. Pročtěte si ještě jednou pozorně, o čem inzerát, na který jste odpověděli, skutečně je, zda splňujete zmíněné požadavky, a hlavně jestli se vám nabízená pozice doopravdy líbí a dokážete si sebe na ní představit. Zkuste si ještě jednou zodpovědět otázku, jestli máte firmě co nabídnout a jestli na základě zveřejněné nabídky práce může rovněž něco užitečného nabídnout ona vám. I přes to, že jsou peníze důležité, nemělo by se jednat o jediný determinující faktor.

Jste nervózní? Představte si šéfa ve spodním prádle (ale ne jako v 50 odstínech šedi)

Jak na pracovní pohovor?

Zdroj: Shutterstock

Zjistěte si toho co nejvíc

Součástí vaší přípravy by rovněž měla být snaha zjistit co nejvíce informací o samotné firmě. Zavítejte proto na její internetové stránky a zevrubně je „prolustrujte“. Pakliže víte o někom ze svých známých, kdo v dané společnosti již pracuje, neváhejte ho vyzpovídat.

Nezapomeňte si také pečlivě naplánovat, jak se na pohovor dostanete a co si vezmete na sebe. Personalisté často dávají na první dojem, a volba oblečení o vás může mnohé napovědět. Jaký outfit zvolíte, je samozřejmě na vás, platí však zásada, že by měl odpovídat dané pozici. A pokud byste si ani tak nevěděli rady, oblekem (v případě mužů), respektive kostýmkem (u žen), určitě nic nezkazíte.

Brát s sebou na pohovor životopis či vysokoškolský diplom není potřeba, pakliže k tomu nebudete výslovně vyzváni předem. Všechny tyto informace jste s největší pravděpodobností ve svém CV již uvedli a ve firmě jsou si jich vědomi. Pokud byste však měli v úmyslu vyzdvihnout něco, na co jste v životopise, potažmo motivačním dopise zapomněli (například nějaký certifikát apod.), ničemu to zřejmě neuškodí.

Tip: 10 tipů, jak na motivační dopis?

Zdravte každého

Na pohovor dorazte s mírnou časovou rezervou. Na recepci byste měli ideálně být zhruba pět minut před jeho začátkem. Nezapomínejte ale ani na své slušné vychování. Žvýkačku zahoďte do koše ještě před vstupem do budovy, ztište mobil, nasaďte úsměv a zdravte všechny osoby, na které ve firmě narazíte, protože nikdy nevíte, s kým máte zrovna tu čest a zda se náhodou nejedná o vašeho potenciálního kolegu, či dokonce nadřízeného.

Snažte se působit sebevědomě

Hodit všechen stres za hlavu se snadněji řekne, než udělá. Být nervózní je přirozené, zároveň byste ale měli pamatovat na to, že jisté kvality jste již prokázali, když si vás ve firmě pozvali až na ústní pohovor. A právě tato skutečnost by vás měla alespoň částečně uklidnit.

Začátek pohovoru bude s největší pravděpodobností zcela v režii personalistky. Ta vás usadí, nabídne vodu, případně představí dalším osobám, které se účastní schůzky. Vašimi jedinými starostmi by tak mělo být snad jen správné podání ruky (stisk nesmí být ani příliš jemný ani moc silný), pohodlné, avšak slušné usazení a dostatečně hlasitá, sebejistá a zřetelná mluva.

Tip: Jak napsat životopis - CV?

Vyhýbejte se jednoslovným odpovědím

Po celou dobu se snažte pozorně naslouchat všemu řečenému a vyvarujte se strohým odpovědím typu „ano“ či „ne“. Rozhovor by se měl blížit dialogu mezi dvěma, potažmo více osobami, o žádné zkoušení jako ve škole se rozhodně nejedná. Své odpovědi se proto snažte dostatečně rozvinout, ale neodbíhejte od tématu. Člověku, který s vámi hovoří, se pokud možno dívejte do očí.

Je téměř jisté, že budete v některé z úvodních částí pohovoru vyzváni k tomu, abyste se představili a řekli o sobě pár vět. Nezapomeňte proto v takové chvíli vyzdvihnout vaše znalosti a nabyté zkušenosti. Avšak nenásilně, neboť přílišné sebevychvalování může být v konečném důsledku na škodu.

Jestliže se stočí řeč na to, proč jste se rozhodli skončit ve svém dosavadním zaměstnání, snažte se vyvarovat kritice (pakliže jste se se svým předchozím zaměstnavatelem nerozešli příliš v dobrém). Personalistka, případně váš potenciální šéf by se totiž mohli snadno vžít do situace, kdy takto v budoucnu budete mluvit o nich, což by vám jistě moc bodů do plusu „nepřihrálo“.

Otázku platu by měla nadhodit personalistka

Během pohovoru budete velmi pravděpodobně dotázáni na to, zda máte nějaké doplňující otázky na věci, které během schůzky doposud nezazněly. Říct, že nikoliv, příliš dobře nevyzní. Pár dotazů byste si proto připravit měli. Nikdy však nezačínejte tím, kolik si případně budete na dané pozici vydělávat. S touto problematikou by měla v samém závěru pohovoru přijít pracovnice personálního oddělení.

Co se týče konkrétních dotazů, mělo by se jednat o takové, které například nejsou až tak snadno zjistitelné z firemního webu nebo vyplývají ze samotného rozhovoru. Zajímejte se například o to, kdo jsou vaši potenciální kolegové v týmu, zda jde o zcela nově vytvořenou pozici v rámci firmy, případně proč váš předchůdce dané místo opustil. Teprve pokud ani tehdy nebudete mít žádnou představu o přibližné odměně, zeptejte se na ni.

 

Na výsledek si obvykle počkáte týden, maximálně dva

Asi jen málokdy se stane, že by si obě stany na konci pohovoru takříkajíc rovnou plácly a dohodly se na spolupráci. Na rozhodnutí si většinou pár dní, týden či dva počkáte. Jedná se však o cenný čas i pro vás, neboť právě na vás a vašich pocitech záleží především.

Během této doby máte ideální příležitost si celý pohovor v duchu zrekapitulovat, vyhodnotit klady a zápory, a hlavně se rozhodnout, jestli by se vám v takové firmě vůbec líbilo pracovat, či nikoliv. Pakliže o danou pozici stojíte, určitě nic nezkazíte tím, když například druhý den po schůzce napíšete personalistce email, ve kterém vyjádříte svůj dík za zprostředkování pohovoru. Tím tak budete mít splněno, poté už zbývá jen čekat na to, zda je zájem oboustranný.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.