Jak na vrácení nebo reklamaci vánočního dárku

03.01.2022 | , Finance.cz
Spotřebitel


Dostali jste vánoční dárek, který nemáte jak využít anebo se vám zkrátka nelíbí a chtěli byste ho vrátit? Pojďte si přečíst, jak na to.

Nevhodný vánoční dárek našel pod stromečkem už snad každý. Někteří to skousnou a jiní jdou natvrdo zboží vrátit. Dobré je vědět, že pokud zboží vracíte, v podstatě odstupujete od smlouvy s obchodem. Pravidla takového odstupu na svém webu popsala Česká obchodní inspekce. My si je rozebereme v článku. Dozvíte se:

Jak dlouhá je lhůta pro vrácení zboží?

V kamenném obchodě máte na vrácení zboží dle občanského zákoníku 14 dní. Stejná lhůta pak z hlediska zákona platí i pro internetové obchody. Nicméně ve skutečnosti se mohou lhůty a podmínky v různých e-shopech lišit. Pokud tedy chcete vrátit zboží zakoupené přes e-shop, pečlivě prostudujte obchodní podmínky. Pravidla vrácení zakoupeného zboží by v nich neměly chybět.

Pokud pak zboží nebylo dodáno kompletně, lhůta pro odstoupení začíná běžet až od poslední dodávky, čili ve chvíli, kdy je zboží kompletní a nakupujícímu bylo dodáno v takovém rozsahu, jaký zakoupil. Toto pravidlo však neplatí, jestliže si přes internet objednáte roční předplatné časopisu, který vychází každý měsíc. Zde platí samozřejmě také lhůta 14 dnů pro možnost uplatnění vrácení, ale začíná běžet již od prvního dodaného čísla.

„Existuje také zboží, které nelze z různých důvodů vracet vůbec. Mezi něj patří zboží podléhající rychlé zkáze, kam spadají zejména potraviny, zboží s poškozeným obalem, které nelze vrátit z hygienických důvodů jako například hygienické potřeby nebo kosmetika, nebo třeba rozbalená CD a noviny,“ říká Smolík. Dále také běžně nelze vrátit ani vyměnit zakoupené spodní prádlo.

Všechny informace byste měli najít v obchodních podmínkách e-shopu, popř. se informovat v kamenné prodejně, jestliže nenakupujete přes internet.

Prodávající je totiž povinen vás o možnostech vrácení a o právu odstoupení od smlouvy informovat. Poskytnout by vám měl také vzorový formulář pro vyplnění. Pokud takto neučiní, lhůta pro vrácení anebo reklamaci zboží se může prodloužit až na 1 rok a 14 dní.

Čtěte také: Jak správně reklamovat či vrátit zboží

Lhůty pro reklamaci a vrácení zboží z eshopu, obchodu

Zdroj: Depositphotos

 

Jak na reklamaci poškozeného zboží

V případě poškození zakoupeného zboží vám musí prodejce podle zákona umožnit reklamaci nákupu. Díky tomu vám vzniká nárok na vrácení peněz nebo opravu poškozeného zboží, který se však nevztahuje na běžné opotřebení nebo vady, na které jste byli při nákupu upozorněni.

Dle zákona můžete reklamovat nové zboží do 24 měsíců od jeho převzetí a v případě použitého zboží má prodejce právo zkrátit tuto lhůtu na 12 měsíců, pokud se na tom s kupujícím dohodne. Pokud ale stihnete zboží vrátit do 6 měsíců od jeho obdržení, zákon předpokládá, že bylo zboží vadné již při jeho převzetí. Jestliže se tedy vada objeví v tomto období, s reklamací určitě nečekejte, máte v daném době silnější postavení.

Čtěte také: Vypočítal vám dodavatel energií příliš moc? Faktury za energie reklamujte

Potřebujete k reklamaci nebo vrácení zboží účtenku?

Zákazníci se často potýkají se ztrátou originální účtenky nebo záručního listu a reklamaci v takovém případě přestanou řešit. Potřeba doložit účtenku k provedení reklamace je velmi rozšířeným mýtem. Ve skutečnosti stačí dokázat, že k nákupu daného zboží v konkrétní den došlo pomocí výpisu z bankovního účtu, fotografie účtenky či se lze odvolat na interní údaje spojené se zákaznickou kartou,“ vysvětluje Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Potřebovat nebudete ani původní obal nebo příslušenství. Nakonec doporučujeme nafotit si stav zboží ještě před reklamací v případě dalšího poškození přímo u prodejce.

Čtěte také: Chyba na vyúčtování? Pošlete dodavateli elektřiny nebo plynu reklamaci

Zdroj: Tomáš Smolík, D.A.S. pojišťovna právní ochrany



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2
Hlasováno: 3 krát