Prodejní cena musí být konečná se zahrnutím všech daní, poplatků a obdobných peněžitých plnění. Může být uvedena přímo na zboží, na cenovce v regálu nebo i vyvěšením ceníku, na kterém je uvedeno více cen různého zboží.
Údaj o prodejní ceně musí být jednoznačný, snadno rozpoznatelný a dobře čitelný. Uváděná pravidla se však netýkají jen tzv. kamenných prodejen, ale platí i pro on-line prodej, tedy pro e-shopy, takže i na webových stránkách je potřeba vhodně, transparentně a čitelně uvádět ceny.
Vedle ceny za kus nebo za balení je mnohdy též měrná cena
Cena je vtažena k prodávanému jednotkovému množství zboží. Jinak řečeno musí být uvedena cena za 1 kus zboží, popř. za 1 kus určitého balení zboží.
Vedle toho musí být v mnoha případech uváděna i měrná cena. Prodávající je tak povinen uvádět při prodeji zejména balených výrobků informaci o ceně za měrnou jednotku množství výrobku.
U měrné ceny se jako měrná jednotka množství uvede s ohledem na povahu výrobku 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku. Cena se přepočte ve vztahu k dané měrné jednotce. Lze uvádět i jiné jednotky množství v případech, kdy to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo povaze výrobku.
Např. cenu třeba rýže nebo pracího prášku jistě bude vhodné přepočítávat na kilogramy, ale u malých balení jako jsou čokolády, je vhodnější jak pro orientaci zákazníka, tak z marketingových důvodů uvádět cenu za 100 gramů. Podobně měrná cena pracího gelu bude uvedena za 1 litr, ale u dekorativní kosmetiky za 100 mililitrů. Měrná cena nemusí být uvedena, je-li totožná s prodejní cenou.
Obdobná pravidla platí i pro reklamní letáčky. I tak ale umí prodejci s cenami i v zákonných mantinelech takříkajíc kouzlit. Třeba v případě kečupu někdy uvedou jeho váhu, jindy jeho objem. To, co se lépe prodává. Detaily se zákazník stejně dozví až z etikety výrobku.
Měrná cena by měla být vždy uvedena na dobře viditelném místě – např. přímo na cenovce pod prodejní cenou tak, aby ji zákazníci mohli snadno porovnat.
Měrná cena se však musí uvádět nejen u balených, ale i u nebalených výrobků. Měrné ceny se týkají především potravin a dále typicky kosmetiky, hygienických a čistících potřeb, ale třeba také stavebních materiálů.
Tip: Začíná sezóna farmářských trhů. Co musíte dodržet jako prodejce?
Potravinářské a kosmetické balené výrobky
Měrná cena musí být uváděna předně u balených potravinářských výrobků, které jsou označeny údajem o množství, objemu nebo hmotnosti výrobku. (Výjimka platí pro výrobky, u kterých není jejich označení měrnou cenou vzhledem k jejich povaze nebo účelu výrobků vhodné nebo u kterých by to bylo zavádějící. A tak se měrné ceny neuvádějí např. u dárkových potravinových nebo kosmetických balíčků, které obsahují různé druhy zboží.)
U potravin v nálevech se měrná cena vztahuje k hmotnosti pevné složky potraviny.
Tip: Zálohování PET lahví a plechovek příští rok nejspíš nezačne. Do budoucna se mu však Česko nevyhne
Nebalené výrobky
Nebalené výrobky volně ložené, nabízené podle hmotnosti, objemu, délky nebo plochy, které jsou váženy nebo měřeny v přítomnosti spotřebitele, a to jak v prodeji formou samoobsluhy, tak i v prodeji s obsluhou, musí být označeny pouze měrnou cenou.
Nepotravinářské výrobky
Do seznamu balených nepotravinářských výrobků, na které se vztahuje povinnost označit je při jejich prodeji spotřebiteli měrnou cenou, jsou Ministerstvem financí zařazeny výrobky, u kterých je jejich označení měrnou cenou nezbytné pro snadné a spolehlivé srovnání cen ze strany spotřebitelů.
Kategorie výrobků |
Druhy výrobků |
Barvy, laky, lepidla, pojiva a rozpouštědla |
barvy (kromě uměleckých barev v tabletách, tubách, lahvičkách, kelímcích a podobných obalech) |
laky |
|
lazury |
|
lepidla |
|
pojiva |
|
penetrace |
|
ředidla a jiná rozpouštědla |
|
Stavební výrobky a stavební materiály |
suché stavební směsi a stavební chemie |
tapety |
|
dlaždice a obklady |
|
izolační materiály |
|
podlahové krytiny určené pro montáž ode zdi ke zdi |
|
spojovací materiály |
|
Čisticí a dezinfekční prostředky |
prostředky na kůži a obuv, na dřevo a podlahové krytiny, na pečicí trouby a kovy včetně použití na automobily, na okna a zrcadla včetně použití na automobily |
odstraňovače skvrn, škrobů a barviv k použití v domácnosti |
|
insekticidy pro použití v domácnosti |
|
regenerační soli a přípravky na odstraňování kotelního kamene |
|
nefarmaceutické dezinfekční prostředky |
|
osvěžovače vzduchu pro použití v domácnosti (kromě evaporačních osvěžovačů vzduchu) |
|
bazénová chemie |
|
Kosmetické přípravky a hygienické potřeby |
přípravky k péči o pokožku (kromě dekorativní kosmetiky) |
přípravky pro hygienu dutiny ústní/dentální hygienu |
|
přípravky do koupele |
|
přípravky pro ošetřování vlasů (kromě barev a výrobků v jednorázových ampulkách) |
|
přípravky na holení |
|
parfémované vody, toaletní vody, parfémy |
|
vody používané před holením a po holení |
|
deodoranty a přípravky pro osobní hygienu |
|
toaletní papír, papírové kapesníky, utěrky a ubrousky |
|
hygienické vložky a tampóny |
|
pleny dětské a pleny pro dospělé |
|
Mycí a prací prostředky |
mýdla a mýdlové vločky |
mycí, prací, čisticí, máchací přípravky a pomocné přípravky (včetně tablet a kapslí), chlornanové přípravky |
|
prací prášky, gely, tablety a kapsle |
|
předpírací a namáčecí přípravky |
|
čisticí pasty |
|
Chovatelské potřeby pro domácí zvířata |
krmiva a pamlsky |
steliva a podestýlky |
|
Oleje pro nepotravinářské užití včetně olejů pro automobily a provozní kapaliny do automobilů, které nejsou olejem |
motorové oleje |
převodové oleje |
|
ložiskové a cirkulační oleje |
|
oleje pro kluzná vedení |
|
kompresorové oleje |
|
oleje na mazání řetězů |
|
brzdové kapaliny |
|
chladicí kapaliny |
|
směsi do ostřikovačů |
|
oleje na podlahy a nábytek |
|
Nitě, příze, motouzy, šňůry a lana |
nitě |
příze pletací a háčkovací |
|
motouzy a šňůry |
|
lana |
|
Zahrádkářské potřeby |
hnojiva (kromě hnojiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml) |
přípravky pro ochranu rostlin (kromě přípravků prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml) |
|
zahradní substráty |
|
osiva (kromě osiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g) |
Čtěte také:
Autobus na objednání? V Česku se zabydluje nový druh veřejné dopravy
Alkohol a daně II: Jak má vypadat spotřební daň na alkoholické nápoje? Výrobci se neshodnou