Za kilo, nebo za sto gramů? Jaká pravidla platí pro uvádění cen v obchodech

09.05.2025 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Prodejci rozličného zboží musejí označit nabízený sortiment cenami v české měně. Musí jít o konečnou cenu, kterou má zákazník (spotřebitel) zaplatit, pokud zboží zakoupí. Jaké zboží musí být označeno vedle ceny za kus také měrnou cenou? A co to měrná cena je?

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Prodejní cena musí být konečná se zahrnutím všech daní, poplatků a obdobných peněžitých plnění. Může být uvedena přímo na zboží, na cenovce v regálu nebo i vyvěšením ceníku, na kterém je uvedeno více cen různého zboží.

Údaj o prodejní ceně musí být jednoznačný, snadno rozpoznatelný a dobře čitelný. Uváděná pravidla se však netýkají jen tzv. kamenných prodejen, ale platí i pro on-line prodej, tedy pro e-shopy, takže i na webových stránkách je potřeba vhodně, transparentně a čitelně uvádět ceny.

Vedle ceny za kus nebo za balení je mnohdy též měrná cena

Cena je vtažena k prodávanému jednotkovému množství zboží. Jinak řečeno musí být uvedena cena za 1 kus zboží, popř. za 1 kus určitého balení zboží.

Vedle toho musí být v mnoha případech uváděna i měrná cena. Prodávající je tak povinen uvádět při prodeji zejména balených výrobků informaci o ceně za měrnou jednotku množství výrobku. 

U měrné ceny se jako měrná jednotka množství uvede s ohledem na povahu výrobku 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku. Cena se přepočte ve vztahu k dané měrné jednotce. Lze uvádět i jiné jednotky množství v případech, kdy to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo povaze výrobku.

Např. cenu třeba rýže nebo pracího prášku jistě bude vhodné přepočítávat na kilogramy, ale u malých balení jako jsou čokolády, je vhodnější jak pro orientaci zákazníka, tak z marketingových důvodů uvádět cenu za 100 gramů. Podobně měrná cena pracího gelu bude uvedena za 1 litr, ale u dekorativní kosmetiky za 100 mililitrů. Měrná cena nemusí být uvedena, je-li totožná s prodejní cenou.

Obdobná pravidla platí i pro reklamní letáčky. I tak ale umí prodejci s cenami i v zákonných mantinelech takříkajíc kouzlit. Třeba v případě kečupu někdy uvedou jeho váhu, jindy jeho objem. To, co se lépe prodává. Detaily se zákazník stejně dozví až z etikety výrobku.

Měrná cena by měla být vždy uvedena na dobře viditelném místě – např. přímo na cenovce pod prodejní cenou tak, aby ji zákazníci mohli snadno porovnat. 

Měrná cena se však musí uvádět nejen u balených, ale i u nebalených výrobků. Měrné ceny se týkají především potravin a dále typicky kosmetiky, hygienických a čistících potřeb, ale třeba také stavebních materiálů.

Tip: Začíná sezóna farmářských trhů. Co musíte dodržet jako prodejce?

 

Potravinářské a kosmetické balené výrobky

Měrná cena musí být uváděna předně u balených potravinářských výrobků, které jsou označeny údajem o množství, objemu nebo hmotnosti výrobku. (Výjimka platí pro výrobky, u kterých není jejich označení měrnou cenou vzhledem k jejich povaze nebo účelu výrobků vhodné nebo u kterých by to bylo zavádějící. A tak se měrné ceny neuvádějí např. u dárkových potravinových nebo kosmetických balíčků, které obsahují různé druhy zboží.)

U potravin v nálevech se měrná cena vztahuje k hmotnosti pevné složky potraviny.

Tip: Zálohování PET lahví a plechovek příští rok nejspíš nezačne. Do budoucna se mu však Česko nevyhne

Nebalené výrobky

Nebalené výrobky volně ložené, nabízené podle hmotnosti, objemu, délky nebo plochy, které jsou váženy nebo měřeny v přítomnosti spotřebitele, a to jak v prodeji formou samoobsluhy, tak i v prodeji s obsluhou, musí být označeny pouze měrnou cenou.

Nepotravinářské výrobky

Do seznamu balených nepotravinářských výrobků, na které se vztahuje povinnost označit je při jejich prodeji spotřebiteli měrnou cenou, jsou Ministerstvem financí zařazeny výrobky, u kterých je jejich označení měrnou cenou nezbytné pro snadné a spolehlivé srovnání cen ze strany spotřebitelů.

 

Kategorie výrobků

Druhy výrobků

Barvy, laky, lepidla, pojiva a rozpouštědla

barvy (kromě uměleckých barev v tabletách, tubách, lahvičkách, kelímcích a podobných obalech)

laky

lazury

lepidla

pojiva

penetrace

ředidla a jiná rozpouštědla

Stavební výrobky a stavební materiály

suché stavební směsi a stavební chemie

tapety

dlaždice a obklady

izolační materiály

podlahové krytiny určené pro montáž ode zdi ke zdi

spojovací materiály

Čisticí a dezinfekční prostředky

prostředky na kůži a obuv, na dřevo a podlahové krytiny, na pečicí trouby a kovy včetně použití na automobily, na okna a zrcadla včetně použití na automobily

odstraňovače skvrn, škrobů a barviv k použití v domácnosti

insekticidy pro použití v domácnosti

regenerační soli a přípravky na odstraňování kotelního kamene

nefarmaceutické dezinfekční prostředky

osvěžovače vzduchu pro použití v domácnosti (kromě evaporačních osvěžovačů vzduchu)

bazénová chemie

Kosmetické přípravky a hygienické potřeby

přípravky k péči o pokožku (kromě dekorativní kosmetiky)

přípravky pro hygienu dutiny ústní/dentální hygienu

přípravky do koupele

přípravky pro ošetřování vlasů (kromě barev a výrobků v jednorázových ampulkách)

přípravky na holení

parfémované vody, toaletní vody, parfémy

vody používané před holením a po holení

deodoranty a přípravky pro osobní hygienu

toaletní papír, papírové kapesníky, utěrky a ubrousky

hygienické vložky a tampóny

pleny dětské a pleny pro dospělé

Mycí a prací prostředky

mýdla a mýdlové vločky

mycí, prací, čisticí, máchací přípravky a pomocné přípravky (včetně tablet a kapslí), chlornanové přípravky

prací prášky, gely, tablety a kapsle

předpírací a namáčecí přípravky

čisticí pasty

Chovatelské potřeby pro domácí zvířata

krmiva a pamlsky

steliva a podestýlky

Oleje pro nepotravinářské užití včetně

olejů pro automobily a provozní

kapaliny do automobilů, které nejsou

olejem

motorové oleje

převodové oleje

ložiskové a cirkulační oleje

oleje pro kluzná vedení

kompresorové oleje

oleje na mazání řetězů

brzdové kapaliny

chladicí kapaliny

směsi do ostřikovačů

oleje na podlahy a nábytek

Nitě, příze, motouzy, šňůry a lana

nitě

příze pletací a háčkovací

motouzy a šňůry

lana

Zahrádkářské potřeby

hnojiva (kromě hnojiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)

přípravky pro ochranu rostlin (kromě přípravků prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)

zahradní substráty

osiva (kromě osiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g)

Čtěte také: 

Autobus na objednání? V Česku se zabydluje nový druh veřejné dopravy

Alkohol a daně II: Jak má vypadat spotřební daň na alkoholické nápoje? Výrobci se neshodnou

Autor článku

Terezie Nývltová Vojáčková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel