Pojišťovna bude muset sama říct, komu patří peníze z životní pojistky po smrti blízkého

31.07.2025 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Životní pojištění mělo pozůstalé chránit, v praxi ale peníze často zůstávaly u pojišťoven – jednoduše proto, že si o ně nikdo neřekl. Nová změna zákona, která čeká již jen na podpis prezidenta, tomu má zabránit. Pojišťovny budou mít povinnost samy vyhledat a informovat lidi, kterým má být pojistné vyplaceno. Účinnost se očekává od ledna 2026.

sluchatka

Poslechněte si článek v audio verzi

00:00 / 00:00

Tento článek pro vás načetl robotický hlas. Jestliže v něm najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět.

Koncem července 2025 prošla Senátem novela občanského zákoníku, která napravuje dlouhodobý problém spojený s životním pojištěním pro případ smrti. Změna vypadá nenápadně, ale může ovlivnit osudy statisíců lidí – a předejít tomu, aby miliardy korun zůstávaly nečinně ležet u pojišťoven, namísto toho, aby byly vyplaceny těm, pro které byly určené.

Zapomenuté pojistky: peníze, které si nikdo nevyzvedne

Aktuálně platí, že pokud někdo sjednal životní pojistku a určil tzv. obmyšlenou osobu – například svého partnera, dítě, kamaráda nebo i neziskovou organizaci, záleželo na tom, zda si tento příjemce o peníze aktivně požádá.

Pokud obmyšlená osoba nevěděla, že jí něco náleží, anebo vůbec netušila, že někdo zemřel, peníze zůstaly ležet u pojišťovny. Po deseti letech se takový nárok promlčel a částka se přesunula do rezervních fondů.

Dle vyjádření Senátu v Česku existuje kolem pěti milionů životních pojistek, z toho nemalá část právě pro případ smrti (pojišťovny neuvedly konkrétní číslo). Šlo tedy o velmi reálný a rozsáhlý problém. Na situaci dlouhodobě upozorňovaly také neziskové organizace, které se náhodně dozvídaly, že jim lidé odkázali prostředky – ale pojišťovna je nikdy nekontaktovala. U fyzických osob to bývalo podobné, především u vztahů, které nebyly veřejně známé. A protože pojistka není součástí dědictví, nedozví se o ní ani notář.

Tip: Jak se vyhnout chybám při sjednání životního pojištění, abyste nepřepláceli a nastavili rozumnou ochranu?

Nová povinnost pojišťoven: aktivně vyhledat obmyšlené osoby

Nově bude mít pojišťovna zákonnou povinnost kontaktovat obmyšleného do 60 dnů od chvíle, kdy se dozví o pojistné události. Pokud má potřebné údaje nebo je může dohledat z veřejných registrů, musí tak učinit. Zákon navíc výslovně umožňuje, aby pojistník při sjednání smlouvy poskytl kromě jména obmyšleného i další identifikační údaje – například datum narození nebo adresu. U právnických osob pak IČO.

Zákon přitom zachovává možnost určit obmyšleného i obecně, například „moje děti“ nebo „moji synovci“. V takovém případě může být dohledání složitější, ale i tehdy má pojišťovna povinnost využít dostupné veřejné evidence, jako je základní registr obyvatel nebo veřejné rejstříky.

Oznamovací povinnost se bude vztahovat také na osoby, které automaticky získají nárok na pojistné plnění v případě, že původně určený obmyšlený zemřel dříve než pojištěný. I jim by pojišťovna měla sdělit, že jim náleží pojistné plnění, pokud to bude možné.

Tip: Poprali jste se a způsobili někomu zranění? Kdo musí platit zdravotní pojišťovně regresní náhrady

 

Novela má vejít v účinnost 1. ledna 2026

Podle zákonodárců i odborníků novela napravuje stav, který byl dlouhodobě neetický a nesystémový. Česká asociace pojišťoven sice v minulosti přijala samoregulační dohodu, ta se ale ukázala jako nedostatečná. Ministerstvo financí, Česká národní banka i Senát se proto shodly na tom, že jediným skutečně účinným řešením je zákonná úprava.

Zákon nyní čeká na podpis prezidenta a jeho účinnost je naplánována na 1. ledna 2026. Od té doby už nebude stačit spoléhat se na to, že se obmyšlený o své pojistné dozví sám – pojišťovny budou mít povinnost ho informovat, pokud k tomu budou mít možnosti.

Novela tak přináší větší jistotu, že prostředky z pojistky skutečně doputují k těm, pro které byly určeny. Ať už jde o blízké, přátele nebo charitativní organizace, peníze z životního pojištění už nemusí končit v účetnictví pojišťoven jen proto, že si o ně nikdo neřekl.

Jasně určený příjemce urychlí výplatu pojistky, upozorňuje pojišťovna

Například Generali Česká pojišťovna již v současnosti aktivně pracuje na tom, aby obmyšlené osoby vyhledala. „Jako GČP jsme v uplynulých letech již úspěšně zavedli v procesu likvidace pojistných událostí sadu opatření, kterými se z vlastní iniciativy snažíme aktivně dohledat obmyšlené osoby s nárokem na plnění po smrti klienta pojištěného na smlouvě o životním pojištění. Pokud k úmrtí opravdu dojde, kontaktujeme standardními procesy likvidace nároků na plnění obmyšlené či jiné oprávněné osoby tak, abychom jim usnadnili nahlášení škodní události. Jako pojišťovna budeme nadále klást na oblast vyplácení plnění po zemřelých osobách velký důraz, a to včetně právě schvalované novelizace Nového občanského zákoníku obsahující povinnost informovat od 1.1. 2026 osoby s nárokem na plnění do 60 dnů od okamžiku, kdy se o úmrtí dozvíme," uvedl pro redakci Finance.cz Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny.

Podle tiskového mluvčího Generali České pojišťovny Jana Marka jsou klienti při sjednávání životního pojištění běžně informováni o tom, že neurčité označení příjemce (např. „manželka“, „děti“) může v budoucnu zkomplikovat nebo zpomalit výplatu pojistky. Proto pojišťovna podporuje, aby klienti uváděli obmyšlené osoby jménem a doplnili o nich i základní identifikační údaje. V praxi prý tento přístup funguje dobře – většina klientů s uvedením údajů nemá problém a tento způsob je poměrně často využíván.


Čtěte také:

Pojištění majetku: Jen 3 z 10 domů nejsou podpojištěné. Patří mezi ně i ten váš?

Jak online získat přehled plateb vynaložených zdravotní pojišťovnou na vaši péči?

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ