Japonské automobilky v Británii těžce prodělávají na silné libře

Finance.cz
Autor: Finance.cz
11. 8. 2000

Sdílet

Silný směnný kurs libry vůči slábnoucímu euru ohrožuje konkurenceschopnost tamních vývozců na evropské trhy. Britská vláda stále ještě váhá, zda se připojí k Evropské měnové unii (EMU) a místo libry šterlinků přijme jako platidlo euro. Katalyzátorem rozhodnutí Londýna se stávají nikoli "čistě" britské exportní podniky, ale dvě japonské automobilky, které mají své továrny ve Spojeném království - Nissan a Toyota. Problém je totiž v tom, že neustále kle

sající směnný kurs eura nadále posiluje libru, a tím přirozeně prodražuje ceny japonských vozů made in England.

Jak včera v Tokiu prohlásil Jošio Išizaka, šéf mezinárodního prodeje třetí největší světové automobilky Toyota, jejich továrna v středoanglickém Burnastonu požádá své britské dodavatele, aby své součástky kalkulovali v eurech, a nikoli v librách jako dosud. Tím se chce vyhnout devizovému riziku. I když britská Toyota loni prodala 180 tisíc vozů, z toho 70 procent v Evropě a 10 procent v Jižní Ame

rice a Africe, upadla do červených čísel - její ztráta činila v přepočtu 8,7 miliardy japonských jenů. Išizaka zdůraznil, že je pro jejich anglický závod cenově výhodnější dovážet součástky z kontinentální Evropy, než je kupovat v Británii.

Druhá japonská

automobilka vyrábějící v Británii, Nissan, dokonce pohrozila londýnské vládě, že zruší výrobu v Sunderlandu a přesune ji do Španělska. Na prohlášení šéfa prodeje Toyoty včera okamžitě, byť velmi opatrně a diplomaticky, reagoval britský ministr lord Falconer. Podle agentury Reuters pravil, že rozhodnutí Toyoty jistě přispěje jako důležitý faktor k zvážení důvodů, zda má jeho země vstoupit do EMU. Předseda opoziční konzervativní strany Michael Ancram obezřele uvedl, že vstup do EMU záleží především na tom, zda bude Británie moci řídit svou vlastní ekonomiku a přijímat samostatná rozhodnutí.

Zdroj: HN z 11. 08. 2000

Více o autorovi